KPN kondigt offensieve koers aan

Over drie jaar moet de omzet met een kwart zijn toegenomen, zei topman Scheepbouwer van KPN vanmorgen bij de presentatie van de cijfers.

Het management van KPN maakte zich de laatste jaren vooral geliefd bij beleggers doordat het weinig slecht nieuws hoefde te brengen. Ondanks de nieuwe concurrentie van kabelmaatschappijen, die het jarenlange monopolie op de vaste telefoonlijn omverwierpen, bleven de resultaten van het telecombedrijf stabiel. Nu is dat niet meer genoeg. KPN moet de komende drie jaar weer gaan groeien, zei topman Ad Scheepbouwer vanochtend.

En hoe. Onder de naam Back to growth presenteerde KPN vanochtend een ambitieuze strategie voor de komende drie jaar. Terwijl de omzet de laatste jaren bleef steken rond de 12 miljard euro, moet die over drie jaar 15 miljard zijn. Zonder overnames. Ook de operationele winst moet in 2010 meer dan 12 procent hoger liggen dan in 2007. „Om dit te bereiken hebben we zeer ambitieuze doelstellingen voor het senior management, en als ze die halen kunnen ze er ook iets mee verdienen”, zei Scheepbouwer.

De strategie van de afgelopen jaren was juist defensief. De kunst was om winst en omzet gelijk te houden, óndanks het verlies aan traditionele vaste telefoonaansluitingen. Steeds minder Nederlanders zijn bereid om 18 euro per maand neer te tellen voor een vaste telefoonverbinding (nog zonder tikken). Wie snel internet heeft via de kabel, betaalt immers maar zo’n 5 euro extra om ook vast te kunnen bellen. Bovendien wordt mobiel telefoneren steeds goedkoper. „Het verlies van vaste telefonie gaat met honderden miljoenen euro’s, dus in een jaar raak je meteen 4 tot 5 procent aan omzet kwijt”, zei financieel directeur Marcel Smits vanochtend. „Dat moet je dan weer met iets anders zien te compenseren.” Voor de winst maakt het verlies aan vaste lijnen zelfs nog meer uit.

Maar KPN denkt nu dat de bodem in zicht is. „We beginnen het lijnverliesprobleem onder controle te krijgen”, zei Smits. De 90 duizend vaste lijnen die KPN in de laatste drie maanden van 2007 kwijtraakte, is het laagste aantal sinds eind 2005. Vóór 2010 denkt KPN de verloren omzet uit vaste telefonie te compenseren uit hogeren inkomsten van snel internet en televisie.

Verder gaat KPN merken schrappen. Mede door overnames werkt het bedrijf nu onder namen als Speedlinq, Het Net, Tiscali, Mine en Planet. Dat worden er drie: KPN, Hi (voor jongeren) en Telfort (voor koopjesjagers). Ook de achterliggende organisatie moet simpeler worden, zodat klantenservicedrama’s als met Internetplusbellen voorkomen worden – op een gegeven moment ging bij deze abonnementsvorm een op de twintig aansluitingen mis. Als er straks een monteur langskomt, moet het in één keer lukken, zegt Scheepbouwer.

De groei in de Nederlandse consumententak moet vooral komen van mobiele telefonie. „We verwachten dat consumenten meer gaan bellen en meer data gaan gebruiken”, zegt Scheepbouwer. Het gebruik van internet voor laptops en mobiele telefoons via het UMTS-netwerk groeide in 2007 flink – al maakt KPN niet bekend hóé flink – en het bedrijf verwacht de komende jaren een doorbraak. Meer dan een vijfde van het geld dat mensen aan hun mobieltje uitgeven, zal in 2010 gaan naar internet en sms, verwacht het bedrijf. De winst van mobiel moet ook stijgen doordat KPN steeds minder geld wil uitgeven aan het gratis weggeven van mobieltjes bij een abonnement. De kosten om een abonnee te werven daalden in een jaar al van 160 euro naar 130 euro.

KPN’s afdeling voor bedrijven had de laatste jaren dezelfde problemen als de consumententak: de traditionele telefoonlijn raakt eruit. Om te groeien wil KPN meer gaan bieden dan bellen door ook ICT-diensten aan te bieden. Het afgelopen jaar deed KPN overnames van ICT-bedrijf Getronics en het Amerikaanse iBasis, dat als groothandel fungeert voor internationale telefonie. Scheepbouwer: „Die willen we omzetten in echte groeimachines”.

De internationale markt voor mobiele telefonie groeit al flink, vooral dankzij Duitsland. Daar is KPN in tegenstelling tot hier een uitdager, een luis in de pels van marktleiders Deutsche Telekom en Vodafone. Onlangs begon KPN een mobiel bedrijf in Spanje, onder de naam Simyo. Dat wil KPN in 2008 ook in andere landen gaan doen.

En tenslotte gaat het management van KPN snijden in de kosten. Het nieuwe glasvezelnetwerk dat KPN gaat aanleggen heeft minder onderhoud nodig, dus 2.000 banen zullen tot 2010 verdwijnen. Zo’n maatregel zal in de nieuwe strategie niet ontbreken, schreven analisten van BNP Paribas al. Tenslotte is „het management van KPN daar beroemd om”.