Google biedt Yahoo zijn hulp aan

Internetzoekmachine Google zit er mee in zijn maag. Het onverwachte miljardenbod dat softwaregigant Microsoft eind vorige week uitbracht op zoekmachine Yahoo leidt tot grote zorgen bij de marktleider op zoekgebied. Zo erg zelfs dat Google nu de vlucht naar voren kiest en zijn diensten aanbiedt aan Yahoo.

Met het bod van 44 miljard dollar (29 miljard euro) wil Microsoft een positie verwerven op de markt voor internetadvertenties. Google is daar nu dominant, en Yahoo is tot nu toe niet in staat gebleken daar een substantieel deel van naar zich toe te trekken. De combinatie Microsoft en Yahoo vormt echter wel een bedreiging voor de alleenheerschappij van Google.

Yahoo werkt nog aan een formeel weerwoord tegen het bod van Microsoft, maar een ding is zeker: de internetpionier is naarstig op zoek naar alternatieven. Deels omdat het zich niet wil uitleveren aan Microsoft, anderzijds om – als er dan toch geen weg terug meer is – het bod nog wat verder op te schroeven.

Een van de meest bizarre geruchten die deze dagen opdook, is dat Google zou willen samenwerken met Yahoo om overname door Microsoft te voorkomen. Volgens zakenkrant The Wall Street Journal zou Google geen tegenbod op Yahoo willen doen, maar een strategische samenwerking willen aangaan op advertentiegebied. Google zou de zoekopdrachten van Yahoo gaan uitvoeren en Yahoo zou de advertenties van Google kunnen overnemen.

Analisten verwachten dat deze samenwerking niet voldoende zal zijn om de overname door Microsoft af te wenden. Het bod van Microsoft, dat 62 procent hoger lag dan de koers van Yahoo op het moment dat het bod uitkwam, is zo hoog dat andere potentiële overnamekandidaten naar verwachting zullen afhaken.

Google zet de oorlog tegen Microsoft niet alleen voort via gesprekken met Yahoo. Op het bedrijfsblog waarschuwt Googles topjurist David Drummond voor een te dominante positie van de nieuwe combinatie op het gebied van webmail en chatten.

Lees meer over het bod op Yahoo op nrc.nl/economie