Elfstedentocht, Máxima en Joran

Nooit eerder scoorde een niet-sportprogramma zo hoog sinds de introductie van de commerciële televisie.

Over de inkomsten wil niemand iets kwijt.

Een nationaal evenement. Dat was de uitzending van Peter R. de Vries over Joran van der Sloot zondagavond. Met 7.029.800 kijkers behaalde SBS6 de grootste kijkcijferklapper in zijn geschiedenis. En dat niet alleen. Nooit eerder scoorde een niet-sportprogramma zo hoog sinds de introductie van de commerciële televisie, vertelt directeur Bas de Vos van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). „De traan van Máxima verbleekt hierbij.”

Ter informatie: het huwelijk van kroonprins Willem Alexander op 2 februari 2002 trok ruim 6 miljoen kijkers. Alleen de Elfstedentocht in 1986 scoorde hoger. Dat is met 8,4 miljoen kijkers, aldus De Vos, het best bekeken programma ooit, voetbalwedstrijden daargelaten. Een secondeanalyse leerde hem dat bijna één op de twee tv-kijkers van zes jaar en ouder om half tien ’s avonds inschakelde voor De Vries. Ze haalden bijna allemaal het einde van het programma. Twee uur en twintig minuten later, inclusief de vier reclameblokken.

De Vos wijt de „exceptionele score” aan de dramatische opbouw van het programma en uitgekiende voorpubliciteit. Sinds donderdag was Nederland in de ban van het nieuws van De Vries. De misdaadverslaggever vulde voortdurend de krantenkolommen en het beeld, van De Telegraaf tot NRC Handelsblad, van NOS Journaal tot SBS-shownieuws. Elke dag lekte weer een snippertje nieuws uit over de aanstaande uitzending.

Hoeveel SBS6 zondagavond aan reclame-inkomsten heeft geïncasseerd, wil de zender niet kwijt. „Dat vertellen we over geen enkel programma”, aldus woordvoerder Erik Dekker. Net zomin als producent Endemol wil vertellen wat precies de opbrengsten zijn op de internationale markt. Want ook in het buitenland zijn zendgemachtigden geïnteresseerd. Vannacht zou tv-zender ABC het programma in de Verenigde Staten coast to coast uitzenden. Verschillende talkshows, waaronder die van Oprah Winfrey en Larry King, onderhandelen met De Vries over een optreden van de misdaadverslaggever. Wegens de grote belangstelling heeft Endemol een extra woordvoerder ingehuurd die zich over het programma en Peter R. de Vries heeft ontfermd.

In zijn uitzending onthulde Peter R. de Vries ook dat het VARA-programma Pauw & Witteman de familie Van der Sloot 5.000 euro heeft betaald om op te treden in het praatprogramma, drie weken geleden. Eindredacteur Herman Meijer ontkent dat het hier gaat om omstreden ‘chequeboekjournalistiek’. „Wij zijn faliekant tegen het betalen van onze gasten. Maar ze ontvangen altijd reiskosten en verblijfkosten voor één hotelovernachting als ze om 12 uur niet meer naar huis kunnen. Omdat de familie uit Aruba moest komen, liggen de reis- en verblijfkosten aanzienlijk hoger dan gewoonlijk.”

Zelf betaalde De Vries ook, zo vertelde hij zaterdag in het tv-programma Nova. De Arubaanse zakenman Patrick van der Eem, die met een verborgen camera opnamen van Van der Sloot maakte, is 25.000 euro toegezegd voor vijf maanden werk.

Lees meer over Van der Sloot op de pagina’s opinie: 20 en 21