‘Blijf kijken, dan heeft u een alibi’

De verborgen-camerashow Banana split was jarenlang een kaskraker voor de publieke omroep. De formule van de dijenkletser en de zoetzure glimlach heeft een nieuwe dimensie gekregen met het tv-debuut van Patrick van der Eem in de rol van wijlen Ralph Inbar. Voor Joran van der Sloot valt er niets te lachen.

Voor SBS6, eigendom van twee private-equityfinanciers (Permira, het bedrijf dat onlangs Gerrit Zalm als adviseur heeft aangetrokken, en KKR) en de Telegraaf Media Groep, en voor Endemol, eigendom van John de Mol, Goldman Sachs en bedrijven gerelateerd aan Silvio Berlusconi, is het schaterlachen.

Endemol bezit de verkooprechten van de programma’s van tv-maker Peter R. de Vries en SBS ontvangt de reclame-inkomsten. Over de opbrengst van het programma van afgelopen zondag, dat verkocht is aan een tv-netwerk in de VS en met zeven miljoen kijkers in Nederland een record aan reclame-inkomsten heeft opgeleverd, doen SBS en Endemol geen mededelingen.

Ze beroepen zich – heel toepasselijk – op hun zwijgrecht. Bedrijven met private investeerders als aandeelhouders hebben het minder begrepen op financiële openheid dan op cash flow.

Voor Peter R. de Vries wachten er nieuwe taken. Maar dat zal niet makkelijk zijn na zijn voorgaande successen. Anderhalf jaar geleden loste hij immers al definitief de moord op John F. Kennedy (Dallas, 22 november 1963) op en afgelopen zondag dwong hij de bekentenis af van een hasj- en pokerverslaafde die lijdt aan leugenaarslogica in de zaak Natalee Holloway.

„Voor Aruba en voor Beth”, zoals Patrick van der Eem zei.

Wie volgt?

Jerôme Kerviel, de man van vijf miljard die de Franse bank Société Générale deed wankelen, is een voor de hand liggende kandidaat. Wat houdt Kerviel verborgen? Of anders wel Ben Barnanke, de voorzitter van de Federal Reserve die de Amerikaanse rente plotseling zo fors verlaagde dat hij meer móet weten over de kwetsbaarheid van het Amerikaanse bankwezen.

Er zijn misstanden, misdaden, moorden en medialogica. Dat laatste dicteert het oppompen van kijkcijfers om de kasstroom voor de private-equityinvesteerders in elektronische media gaande te houden. Onderzoeks-tip voor het Nederlandse Mediawatch-instituut van de Universiteit van Amsterdam: wat is de correlatie tussen het aantal opgeloste misdaden en private-equityinvesteringen in commerciële omroepen?

Nog beter als Peter R. de Vries dit zelf oplost. De geprepareerde peepshowauto moet blijven rijden. Zwijgrecht bestaat niet.

Lach, je bent op candid camera.

Roel Janssen