Waar zijn de zoekmachines?

Met het bod van Microsoft op Yahoo, een zoekmachine die vooral populair is in de VS, China en Japan, wordt zoeken op het web nog overzichtelijker. Het bod dreigt het aantal grote zoekbedrijven namelijk te reduceren tot twee. Waar zijn al die oude zoekmachines gebleven?

Voor de alleenheerschappij van Google waren heel andere zoekmachines dominant op het web. Altavista, Excite en HotBot waren de iconen toen internet in opkomst was, halverwege de jaren negentig. Maar zij werden snel ingehaald omdat nieuwe spelers op de markt de groei van internet beter konden bijhouden. De meeste zoeksites gingen ten onder nadat ze werden overgenomen door een veel grotere internetpartij. Wat dat betreft belooft het nieuwe vijandige bod op Yahoo weinig goeds, al is dit bedrijf veel groter dan Altavista ooit was.

Altavista was in 2000 nog de populairste zoekmachine van het jaar. Het was toen ook in het algemeen een van de meest bezochte sites op internet. Maar ‘Altavista-en’ is nooit een werkwoord geworden zoals googelen dat nu wel is. In Nederland zakte de zoeksite snel weg op de ranglijst van populairste webpagina’s. Altavista had zijn zoekmachine al in 2002 omgebouwd tot een portal, een startpagina met nieuws, amusement en andere extra’s. De bezoekersaantallen daalden vervolgens sterk en in 2004 werd Altavista verkocht – aan Yahoo.

Een vergelijkbaar lot trof Excite: in 1999 overgenomen door het Amerikaanse @Home, een faillisement in 2001 en een herstart in 2004. De nieuwe eigenaar, Ask.com, heeft een marktaandeel in de VS van 4 procent. Yahoo heeft op dit moment 22 procent, Google 60 procent.

De belangrijkste reden dat Google succesvoller is dan de concurrentie is dat het bedrijf het bezoek aan zijn zoekmachine effectief weet te verzilveren. Google introduceerde kleine tekstadvertenties naast zijn zoekresultaten. Adverteerders houden van deze vorm van ‘webvertising’ omdat de inhoud van de advertentie dan goed is af te stemmen op de wensen van de gebruiker. De zoektechniek van Google was bovendien lang superieur. De marktleider plaatst een site hoger in de lijst met zoekresultaten naarmate meer pagina’s linken naar die site.

De strijd om Yahoo die afgelopen vrijdag losbarstte is nog lang niet gestreden. Uitgerekend Google wil Yahoo nu te hulp komen om zich Microsoft van het lijf te houden.

Yahoo pagina 11