‘Griezelig, stel dat-ie omkiept’

Een gestrand vrachtschip van 244 meter kwam vanmiddag eindelijk van zijn plaats. Goed nieuws voor de eigenaren van de kranen op de boot.

„Da’s dus mijn kraan, die lichtblauwe met nummer vier”, zegt Martin Poot, wijzend naar de zes enorme hijskranen op de gestrande Zhen Hua 10. De kraanmachinist van de APM Maersk-terminal kijkt vanaf het strand bij Rotterdam naar het Chinese vrachtschip dat vrijdagnacht op de kust liep. Met aan boord de kraan die Poot straks gaat besturen, en die afgelopen week al had moeten aankomen. „Ze hadden een hele slechte overtocht gehad. Nu zijn ze er dan eindelijk, gaat het helemáál fout.”

Bij de derde sleeppoging zat er vanochtend eindelijk beweging in het schip. Rond een uur vanmiddag vertelde een woordvoerster van sleep- en bergingsbedrijf Smit dat de Zhen Hua 10 door de sleepboten in de richting van de zee was gedraaid. „Het ziet er goed uit.”

Gisteren deed Smit een eerste sleeppoging. Honderden dagjesmensen kwamen naar het strand bij de slufter op de Maasvlakte om te zien hoe drie sleepboten het 244 meter lange schip in beweging probeerden te krijgen. De een komt kijken naar „een stukje Hollands vakmanschap”, een ander vindt „alles met water spannend en leuk”. 

Annette van Driel uit Zwijndrecht zegt: „Het is ook een beetje het leed van een ander hè, waar je naar komt kijken.” Zelf weet ze nog goed hoe eng het was toen ze op haar twaalfde vastliep met de boot van haar ouders. „Ik vind het nu ook wel een beetje griezelig. Stel dat-ie omkiept!” Dat is ook de reden dat reddingsboot Jeanine Parqui aanwezig blijft. „Het is niet waarschijnlijk”, zegt schipper Paul Slijk. „Maar zeg nooit nooit.”

Zodra het water rond kwart voor twaalf hoog genoeg staat, beginnen de drie slepers de achterkant van het schip, die het diepst in het zand zit, richting zee te trekken. Maar na een klein half uur knapt een van de sleepkabels en moet één sleper afhaken. De twee andere boten krijgen het schip slechts aan het wiebelen. „We hebben het idee dat de stroming een rol speelt, dat daardoor zand om het schip wordt heengebouwd”, zei operationeel manager Bert Kamsteeg van Smit gisteren.

De Zhen Hua 10 was een week of zes onderweg van Shanghai naar Rotterdam voor de Zhenhua Port Machinery Company, de grootste fabrikant van containerkranen ter wereld. Vrijdagnacht lag het schip voor Europoort, toen het op drift raakte. Na drie kwartier konden de motoren worden aangezet, maar toen had de wind het schip al te ver in de richting van het strand gedreven.

Schipper Ron Zegers, die toen op reddingsboot Jeanine Parqui stond, zag het Chinese schip vervaarlijk schommelen toen hij tegen half twee ’s nachts arriveerde. „Het was een heftige zee, met golven van wel zeven of acht meter.” Hoewel de Chinese kapitein met volle kracht probeerde weg te komen en als laatste redmiddel de ankers had uitgehangen, stevende het vrachtschip met hoge snelheid op de kust af. De kapitein van de Zhen Hua 10 was volgens Zegers niet in paniek, maar wilde de 33 opvarenden niet van boord laten halen. Zegers: „Als er een paar van boord mogen, heb je kans dat anderen ook willen. In dit soort situaties moet je oppassen voor muiterij.” Het bleek niet nodig: al gauw zat het schip muurvast.

In gevallen als deze zijn er verschillende mogelijkheden, zegt Kamsteeg van Smit. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een kanaal om het schip graven, of nóg zwaardere sleepboten inzetten. De Singaporese vestiging van Smit heeft met de eigenaar van de Zhen Hua 10 een contract getekend om het schip los te krijgen, op no-cure-no-pay-basis. „Het schip met zijn lading is miljoenen waard.” En als het nou mislukt was, zou het in dit geval ook niet erg zijn geweest, grapte reddingsbootschipper Eric Rodenhuis: „Als ze nou een beetje opschieten met het opspuiten van die Tweede Maasvlakte, dan staat er alvast een terminal.”

Bekijk het filmpje van het gestrande schip via nrc.nl/binnenland