Duizenden Britten niet langer kredietwaardig

De houders van creditcards in Groot-Brittannië weten sinds zaterdag ook dat er een kredietcrisis is.

De Britse internetbank Egg sluit de creditcards van 7 procent van haar klanten binnen een maand af, omdat deze klanten een „hoger dan acceptabel risicoprofiel” hebben. Dat maakte de Britse bank, onderdeel van Citigroup, zaterdag bekend. Het betreft de creditcards van ongeveer 160.000 klanten. „De kredietwaardigheid van deze klanten is verslechterd in de periode tussen het uitgeven van de kaart en de overname van Egg in mei”, zegt Egg in een verklaring. Citigroup kocht het verlieslijdende Egg vorig jaar van bank-verzekeraar Prudential.

De beslissing is een goed voorbeeld van hoe banken tijdens een kredietcrisis opnieuw gaan nadenken over de risico’s die zij willen lopen bij het uitlenen van geld. Eerder werd vooral het zakelijke geldverkeer getroffen, maar Egg heeft nu haar consumentenkredieten tegen het licht gehouden. „We hebben de beslissing genomen na een uitgebreide risicoanalyse van onze klanten.”

Vorige week liet de Britse toezichthouder op de financiële markten, de FSA, weten dat Britse banken de zwaarste periode sinds 1990 in gaan, vooral door het groeiende aantal consumenten dat in gebreke blijft bij het afbetalen van leningen.

Egg zal de overeenkomst van de getroffen klanten binnen 35 dagen ontbinden, waarna ze geen van allen gebruik meer van hun kaart kunnen maken. Ze kunnen wel hun lening blijven afbetalen, maandelijks of in één keer. „Egg vraagt niet om directe terugbetalingen en zal ook niet de huidige voorwaarden en rentestanden aanpassen”, zegt het bedrijf.

Enkele klanten van wie de kaart het nu al niet meer doet, reageerden woedend op het besluit. „Het spijt ons voor deze klanten, maar we hebben besloten geen krediet meer aan hen te verstrekken”, aldus een woordvoerder van Egg. (Reuters, AP)