Yahoo moet onderste uit de kan halen

De aandeelhouders van internetconcern Yahoo kan het vergeven worden dat ze maar al te graag het bod van Microsoft van 44,6 miljard dollar in aandelen en contanten willen aanvaarden. Yahoo was immers veranderd in een wrak. De aandelenkoers was de afgelopen twee jaar met 45 procent gedaald en het leek er niet op dat daar veel verbetering in zou komen. Toch moet het bestuur van Yahoo niet meteen de handdoek in de ring gooien – het zou eerst moeten onderhandelen met het softwareconcern.

Op het eerste gezicht lijkt het vijandige bod van 31 dollar per aandeel heerlijk krankzinnig. Ook al houd je rekening met de 1 miljard dollar aan besparingen die Microsoft belooft, het rendement op deze investering lijkt slechts uit te komen op zo’n 3 procent. Bovendien vertegenwoordigt de nettowaarde van de synergieën nog niet de helft van de premie van 19 miljard dollar die Microsoft biedt.

Maar Yahoo kan voor Microsoft een grotere waarde hebben dan uit deze rekensommetjes blijkt. Als je de waarde van de belangen van Yahoo in het Chinese Alibaba en Yahoo Japan wegstreept, evenals het kasgeld dat op de balans staat, daalt de prijs van de kernactiviteiten van Yahoo naar zo’n 31 miljard dollar. Op die basis zou Microsoft 23 maal de geschatte winst van Yahoo over 2008 betalen. Dat is niet goedkoop. Maar als je de synergieën in de berekeningen meeneemt, daalt de prijs naar zo’n 13 maal de winst.

Yahoo heeft dus ruimte om een hoger bod te eisen, maar de vraag is hoeveel hoger.

Google zou ook graag de kans krijgen om geld te verdienen aan de miljoenen gebruikers van Yahoo – als eigenaar van het bedrijf of als searchpartner. Het probleem is dat Google in de VS dan een aandeel van 74 procent zou krijgen op de markt voor internetzoekactiviteiten. Dat had een jaar geleden misschien nog wel gekund, toen de kennis van de toezichthouder over deze materie nog op één A4-tje paste. Maar de overname door Google van Doubleclick en door Microsoft van Quantive dwong de toezichthouder tot een scherpere blik op de sector.

Yahoo zou eventueel ook gesprekken kunnen aanknopen met Ebay en NBC Universal van General Electric. Maar geen van beide bedrijven verkeert in de positie om grote strategische stappen te zetten.

Bovendien zou dit alles Yahoo dwingen door te gaan als de Calimero in het kapitaaluitgavengevecht dat Google en Microsoft in deze sector leveren. Yahoo moet proberen de verleiding te weerstaan om meteen ‘ja’ te zeggen en zijn uiterste best doen om een hoger bod te ontlokken aan de bieder die het best uit de voeten kan met zijn bezittingen.

Rob Cox en Jeff Segal