Vuur & Vlam: dans tussen nachtmerrie en sprookjesdroom

Dans Introdans: Vuur & Vlam. Met werk van Mats Ek, Gisela Rocha, Yossi Berg & Oded Graf. Gezien 25/1 Arnhem. Tournee t/m 24/6. Inl.: www.introdans.nl

Drie generaties choreografen komen aan bod in het programma Vuur & Vlam en elke generatie levert een bijbehorend tijdsbeeld op. De hoogtijdagen van choreograaf en regisseur Mats Ek (Zweden, 1945) begonnen in de jaren tachtig met zijn maatschappijkritische, psychoanalytische balletten, vaak interpretaties van klassiekers als The Sleeping Beauty en Carmen. Introdans koos een werk uit 1985: Fireplace waarin de Zweed met zijn geliefde archetypes werkt: het veilige en verstikkende gezin, een liefdespaar als Adam en Eva, soldaten en de vrije vrouw. Kortom, seksualiteit, liefde en de dood.

Grotendeels op muziek van Philip Glass zweeft Fireplace tussen anekdote en abstractie. Gevoelsontlading en vormballet tegelijk. Het is een ‘o ja, zo was het’-erlebnis maar ondanks de vele kwaliteiten en de vertrouwdheid is Fireplace nu toch al gedateerd.

De jongste generatie brengt in Vuur & Vlam een kleine amuse: de Israëliër Yossi Berg toont zijn amper tien minuten durende Most of the Day I’m Out dat in 2006 een danswedstrijd voor jongeren in Hannover won. Berg en zijn partner Oded Graf brengen dan ook eerder een kleine studie dan aan een echt werk. Echt verrassend is het intieme mannenduet niet maar het kan zo maar de goede kant op gaan als hij zich verder ontwikkelt.

De Braziliaanse Gisela Rocha is een vaste partner bij Introdans. Haar bijna avondvullende Disclose is een spektakel met een bijna duizelingwekkend aantal scènes. Tussen droom en nachtmerrie in veranderen licht en kostuums van strak naar bont, wisselen solo’s en massascènes van 14 dansers elkaar kameleontisch af. Strak vormballet gaat over in hardop lachende dansers in ondergoed.

Rode draad is een soldaat, type Pruis, met zijn geliefde, maar in het midden blijft of hen een nachtmerrie of sprookjesdroom ten deel valt. Rocha imponeert evenzeer als ze zich vergaloppeert. Er zitten prachtige momenten in Disclose maar de splinterbom van beelden, sfeer, geluid, emoties en dansstijlen, schampt slechts.