Groen licht

In New York opent deze maand een tentoonstelling over grensverleggende vormgeving. Damian O'Sullivan toont zijn lampion van dertig zonnepanelen.

Stap voor stap verovert ontwerper Damian O’Sullivan (38) het Museum of Modern Art in New York. In de winkel van het museum is al jaren een aantal speelse ontwerpen van de Frans-Ierse vormgever te koop. Maar binnenkort zal O’Sullivan ook exposeren in ’s werelds belangrijkste museum voor moderne kunst.

Want op de tentoonstelling Design and the elastic mind hangt vanaf 24 februari zijn Solar Lampion, een ingenieus geconstrueerd lichtobject van dertig zonnepanelen. Lachend zegt O’Sullivan: ‘De conservator van het Moma weet niet dat ik contact heb met de museumwinkel. En voor de vrouw van de winkel zal het een verrassing zijn dat ik ook in het museum hang.’

Design and the elastic mind concentreert zich op het talent van vormgevers om wetenschappelijke en technologische vondsten te vertalen in gebruiksvriendelijke producten. Het Moma belooft een overzicht van recente voorwerpen en concepten die de wereld hebben veranderd of nog kunnen veranderen. O’Sullivans Solar Lampion moet de wereld nog gaan veranderen. Zijn lamp in het museum is een prototype, waarover hij druk in gesprek is met een Amerikaanse producent. Over belangstelling voor zijn ontwerp heeft de in Rotterdam wonende ontwerper niet te klagen. Diverse grote bladen publiceerden al foto’s van zijn oosters aandoende lampion, die drie uur kan branden als hij acht uur zonlicht heeft gevangen.

Het idee van een zonnecellamp is niet nieuw. Bouwmarkten bieden ze volop aan. Maar dat zijn puur functionele lampen die op een vaste plek in de tuin moeten staan. O’Sullivan had een ander uitgangspunt: ‘Ik wilde een lamp maken die je ’s avonds overal mee naar toe kan nemen en die mooi genoeg is om in de slaapkamer op te hangen.’

Dertig jaar geleden kwam O’Sullivan al in aanraking met zonnecellen. Van zijn vader, die bij ESTEC in Noordwijk werkte aan de energievoorziening van satellieten, kreeg hij een knipperend ledje gevoed door een zonnecel. ‘Eerst gaan ingenieurs met nieuwe technologie aan de slag en later pas vormgevers’, zegt hij. O’Sullivan schuwt experimenten niet. Als student aan de Royal College of Art in Londen won hij in 1993 een prijsvraag van Thames Water. Het waterleidingbedrijf wilde het vervangen van 500 kilometer oude leidingen vieren met een monument. O’Sullivans voorstel om een overdrukpijp te verbouwen tot een tien meter hoge waterbarometer werd gehonoreerd. Aan een bouwwerk op een rotonde bij het Holland Park kunnen Londenaren sindsdien aflezen wat voor weer er op komst is.

Vijf jaar werkte O’Sullivan bij Philips aan het ontwerpen van krultangen, scheerapparaten en andere noviteiten toen hij besloot in Rotterdam voor zichzelf te beginnen. In opdracht ontwierp hij sindsdien een gevarieerde reeks van producten: van een leren stropdassenhouder voor Hermès tot een digitale eerstehulpkoffer voor zijn oude werkgever Philips.

Samen met zijn vrouw Lisa richtte O’Sullivan vier jaar geleden ook een bedrijf op in cadeau-artikelen, The Cottage Industry. Klassieke producten met een kwinkslag, dat is het resultaat van hun huisvlijt. Een zwarte mok die gevuld met thee of koffie van kleur verschiet. Een vergulde puntenslijper die als collier gedragen kan worden. Een doos kleurpotloden met ‘personality’: geel staat voor mellow, zwart voor glamorous et cetera. O’Sullivan: ‘Bij onze Cottage Industry-producten is de vorm minder belangrijk dan de inhoud. Met een kleine ingreep in een klassiek ontwerp willen we voor een glimlach zorgen. Een beetje jovialiteit is een goed medicijn tegen de banaliteit van alledag.’

Zie ook: www.damianosullivan.com en www.the-cottage-industry.com

Boven Solar Lampion, links Personality-potloden, onder de spaarpot Piggybank