Focus op schade

Burnout Paradise(EA/Criterion)

Om het nieuwste deel in de reeks Burnout-racegames onder de aandacht te brengen, stuurde de distributeur met aangetekende post een ruw afgebroken zijspiegel van een auto naar de spelrecensenten. Burnout is namelijk een racespel dat zich onderscheidt omdat niet alleen snelheid en vaardigheid beloond worden maar ook het met brute kracht van de weg rammen van de tegenstander. Het toebrengen van zoveel mogelijk schade aan de andere auto’s op de weg, is een doel op zich.

Voor sportautobezitters die tandenknarsend moeten filerijden, is Burnout Paradise een prachtig vormgegeven uitlaatklep. Alle agressie kan worden uitgeleefd op andere weggebruikers maar ook door met krankzinnige vaart door het centrum te scheuren, reclameborden en hekken kapot te rijden en je auto te lanceren voor een reuzensprong. Met een simpele druk op de knop, rijd je ineens door dezelfde stad maar dan online, waar je straat voor straat de competitie aangaat met andere spelers. Zelden kon je in een game zo eenvoudig schakelen tussen offline en online.

Dat heeft ook flinke nadelen. Net als veel nieuwe games, is Burnout Paradise vrijwel volledig gericht op het online-spel. Het kent nauwelijks enige structuur en heeft geen verhaallijn; de speler wordt in een stad gezet en kan vanaf het begin racen en beuken. Dat levert een leuke adrenalinekick op en het is uitdagend om heelhuids van A naar B te rijden terwijl anderen je van de weg proberen te beuken, maar door het gebrek aan variatie en context wordt het zowel online als offline heel erg snel repetitief.

Anno 2008 zien alle spellen er prachtig uit. En dus spatten auto’s in bloedstollende slowmotion uit elkaar en flitst de realistische stad in hoog tempo aan je voorbij. Dat realisme had wel wat minder gekund; het is lastig als je op topsnelheid een miniplattegrond in de gaten moet houden en paaltjes en muurtjes je om de haverklap met geweld tot stilstand dwingen. Een racespel dat zo op schade en snelheid focust, zou wat meer coulant mogen zijn.

Voor de gefrustreerde filerijder is de Showtime-modus een uitkomst, waarbij de speler een harde botsing veroorzaakt en vervolgens zijn eigen autowrak als een stuiterbal tegen zoveel mogelijk andere weggebruikers moet laten knallen terwijl een teller de financiële schade bijhoudt. Het is een grappige gimmick omdat het wrak bovennatuurlijk lang blijft stuiteren en de chaos immens is. Maar waar het toebrengen van schade bij eerdere Burnout-delen een strategische functie had, is het hier visuele porno die snel verveelt.