Een tas maakt niet dik

Aan designertassen wordt veel geld uitgegeven. En verdiend. „Het formaat is geen issue.”

Chanel komt deze zomer met een laktasje in kabouterformaat. Het is een mini-uitvoering van de doorgestikte klassieke 2.25 tas en kost 2.790 euro. De grens tussen designertassen en naamloze ontwerpen ligt tegenwoordig rond de 1.200 euro.

Het laktasje is ook verkrijgbaar als enkeltasje. Nutteloos of niet, het modevolk valt er voor. Ook als Karl Lagerfeld, creatief directeur van Chanel, een tas voor op het hoofd verzint, zal die goed verkocht worden. Sterker nog, in de toonaangevende Britse modeglossy POP presenteren invloedrijke tassenontwerpers, onder wie Stuart Vevers van Mulberry, hun nieuwe zomertassen al op hun hoofd.

De bovenmatige interesse voor tassen begon halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw, met als aanjager de zwarte nylon rugzak van Prada. Tassen transformeerden van een gebruiksvoorwerp, dat vooral goedkoop moest zijn, tot een luxeartikel dat gekocht werd uit begeerte. Ziedaar, de it-bag was geboren. Voor die tas betalen we graag veel meer dan redelijk is. De mode-industrie verdient door de hoge winstmarges het meeste aan luxe designertassen, méér dan aan kleding. Hadley Freeman, modejournalist van de Britse Vogue en The Guardian, snapt wel waarom. In haar onlangs verschenen boek The meaning of sunglasses. A guide to (almost) all things fashionable somt ze wat redenen op. „Ze [tassen] maken niet dik, je hoeft je niet uit te kleden om te zien of ze staan, de maat is geen issue of heeft in ieder geval niks met de omvang van je buikje te maken en ze staan Kate Moss niet per se veel beter dan jou.”

Je kan daar nog aan toevoegen dat we zo’n behoefte aan tassen hebben dat we elk modeseizoen een nieuwe willen hebben. Iets dat je bijna elke dag gebruikt, mag je na een paar honderd keer dragen toch wel vervangen door een tas die nog mooier is?

Bestaan er succesvolle ingrediënten voor een potentiële klassieker? Wat ons nooit vermoeit zijn Hermès’ kloeke ‘Kelly bag’ (vernoemd naar prinses Grace Kelly van Monaco) en de 53 jaar oude, elegante 2.55 van Chanel. Tot op heden worden beide uitgevoerd in eindeloze variaties. Belangrijke sleutel tot voortdurend succes is het herhalen van typerende elementen. In het geval van Chanel’s 2.55 het doorgestikte ruitpatroon en het hengsel in de vorm van een met leerveter gevlochten goudkleurige ketting.

Gouden kettingen zijn ook prominent aanwezig in Viktor & Rolfs eerste tassenlijn. De ontwerpers bedachten een schakelketting met strikjes, een van hun handelsmerken (denk maar aan de trouwjurk van prinses Mabel).

Grote logo’s zijn een ander kenmerk van veel klassiekers. Een van de modellen uit de tassenlijn van Viktor & Rolf draagt een fors, zwart V&R logo dat eruit ziet als een lakzegel. Daar zijn ze een beetje laat mee, want de logoloze ontwerpen zijn in opmars. De gewilde ontwerpen van het Italiaanse Valextra en Bottega Veneta schuwen logo’s. Valextra modellen herken je aan hun strakke vormgeving en Bottega Veneta aan kostbaar handvlecht werk.

Een tassenbestseller hoeft niet van een schreeuwend duur wereldmerk te komen. De must-have van vorig jaar kostte nog geen tien euro. De Britse tassenontwerpster Anya Hindmarch bedacht in samenwerking met supermarktketen Sainsbury een alternatief voor milieuvervuilende wegwerp plastic tasjes. De canvas tas met de tekst I am not a plastic bag was in recordtijd uitverkocht en wordt nog altijd voor flinke prijzen verhandeld op veilingsite eBay.

Als beleggingsobject is de designertas in opmars. Vintage Hermès tassen zijn al jaren waardevast. Het aanbod groeit sinds Louis Vuitton kunstenaars tassen een artistieke make-over laat verzorgen. Het begon met de graffititeksten van de Amerikaanse kunstenaar Stephen Sprousse en het werd een wereldhype door de pop-art kriebeltjes van de Japanner Takahashi Murikami. Deze zomer is de beurt aan de Amerikaan Richard Prince, bekend van zijn ‘joke’-schilderijen en foto’s van de Marlboro Man, die in de kunstwereld recordprijzen opbrengen. Vergeleken daarbij is de tas ‘Heartbreak Monogram Jokes’ voor 1.900 euro een koopje. Tip: niet gebruiken, in de verpakking laten zitten.

Verkooppunten: Viktor & Rolf bij Van Ravenstein Amsterdam 020-6390067Louis Vuitton PC Hooftstraat 67-69 Amsterdam 020-5755775Chanel PC Hooftstraat 66 Amsterdam 020 - 3053777