Twijfels over monstertocht naar Chinese Muur

De Transoriëntale-rally van St. Petersburg naar Peking is met 10.800 km de langste ter wereld. Maar zonder de televisie is deelname van Nederlanders twijfelachtig.

Voor de gedupeerden van Le Dakar is de Transoriëntale-rally van Sint-Petersburg naar Peking een mooi alternatief. Maar motorcoureurs als Frans Verhoeven, Jurgen van den Goorbergh en Henk Knuiman, evenals trucker Jan de Rooy, hebben hun twijfels over deelname. En hun scepsis werd gisteren bij een informatiebijeenkomst in Utrecht (nog) niet weggenomen door de Franse organisator René Metge, ook al beloofde hij hun een spectaculaire route, met de hoogste duinen ter wereld. Want zoveel werd duidelijk: de Transoriëntale wordt een monsterrally.

Verhoeven wil graag meedoen, maar als lid van het KTM-fabrieksteam kan hij daar niet zelfstandig over beslissen. De Oostenrijkse teamleiding zal het besluit laten afhangen van de mate waarin televisiezenders aandacht aan de Transoriëntale besteden. Is die naar de zin, dan volgt de afweging of KTM de Braziliaanse rally, die aansluitend wordt gehouden en meetelt voor het WK constructeurs, moet laten schieten.

Daarnaast wil KTM afwachten welke twee alternatieven organisator ASO voor Le Dakar aanbiedt. Eén wedstrijd, door Hongarije en Roemenië, is al gepland in april, maar die overlapt de Tunesië-rally, die ook meetelt voor het WK. De ander wordt naar verwachting in het najaar gepland. Verhoeven, die zich gisteren boos maakte over het gebrek aan overleg bij de samenstelling van de kalender, hoopt binnen drie weken te horen of hij in de Transoriëntale mag starten.

Van den Goorbergh, die door de afgelasting zijn debuut in Le Daker de mist zag ingaan, hikt samen met zijn sponsor De Graaf tegen de kosten aan. „Dakar heeft ons zo’n 15.000 tot 20.000 euro gekost en ik vind het inschrijfgeld (zo’n kleine 20.000 euro, red.) van de Transoriëntale aan de hoge kant. Voor mijn ervaring als rallyrijder zou het erg goed zijn, omdat er veel van het navigatievermogen wordt gevraagd. En daarin ben ik nog niet zo bedreven.”

Knuiman wil ook weten of RTL de rally op de tv gaat volgen. En hij probeerde gisteravond bij Metge aan de weet te komen hoe groot de kans daarop is. „Zonder televisie-uitzendingen ben ik er niet bij. Deze rally zie ik na ‘Dakar’ als een goedmakertje voor mijn sponsors.” Metge kon Knuiman niet tevreden stellen, omdat er nog geen overeenkomst met RTL is bereikt.

Over geld en aandacht van de televisie maakt vrachtwagenchauffeur De Rooy zich geen zorgen. Hij is van plan drie trucks in te schrijven voor de Transoriëntale, op voorwaarde dat het parkoers selectief genoeg is. De Rooy: „Het moet geen races met gemiddelden van 120 kilometer per uur worden. Er moeten genoeg slechte terreinen in de route zitten, wil het voor mij interessant zijn. Ik ga binnenkort naar Parijs om daarover eens rustig met Metge te praten.”

Overigens kijkt De Rooy niet bepaald uit naar een hernieuwde kennismaking met China. Aan dat land bewaart de eigenaar van een groot transportbedrijf geen warme herinneringen. „In de jaren tachtig had ik een vijfjarig contract met Philips over het transport van beeldbuizen van Nangjing naar Peking. Man, er was geen gesprek te voeren; altijd had je een tolk nodig. Ik heb er goed verdiend, maar na vijf jaar had ik geen trek in een vervolg. Ik had het helemaal gehad met die Chinezen.”

Maar de zakenman De Rooy ziet wel commerciële voordelen aan de rally. „In tegenstelling tot Afrika worden Rusland en China voor de transportwereld interessante nieuwe markten. In die zin is voor ons deelname aantrekkelijk.”

Zo mag Metge het graag horen. De Franse drievoudige winnaar van Parijs-Dakar is de bedenker van de Transoriëntale-rally. Het is geen sprong in het duister, omdat Metge begin jaren negentig ervaring in de regio heeft opgedaan met de organisatie van de rally Parijs-Peking. Door financiële problemen en een instabiele politieke situatie in Rusland moest hij er na twee edities noodgedwongen mee stoppen. Maar het idee ooit terug te keren liet hem niet los. En dankzij de financiële steun van de mediagigant Lagardère – uitgever van bladen als Quote, Marie Claire en Paris Match – introduceerde hij de Transoriëntale.

De rally wordt gehouden van 12 tot en met 28 juni en gaat door Rusland, Kazachstan en China, waar de finish is gepland aan de voet van de Chinese Muur. De totale afstand is 10.800 kilometer, waarmee het ’s werelds langste rally is. Ter vergelijking: de afgelaste Dakar-rally was 9.273 km lang.

Na een relatief gemakkelijke aanloop, door overwegend bossen en over zandwegen, tot het Oeralgebergte, belooft Metge de deelnemers een hoge moeilijkheidsgraad met uitgestrekte steppes in Kazachstan en ’s werelds hoogste (maximaal 1.641 meter) duinen in China. „Dat wordt het zwaarste deel van de rally”, voorspelt de Fransman.