Taxichauffeur baalt van tarief

Taxichauffeurs hebben een nieuw probleem: het tariefsysteem dat vandaag ingaat. De chauffeur betaalt nu zelf het wachten op een klant, een file of slagboom.

Ach, hij hoort het zo vaak. Dat taxichauffeurs altijd klagen. En het klopt ook, zegt de Amsterdamse chauffeur René (47). „We zeuren altijd. Maar dat komt omdat alles wat de overheid voor ons verzint niet deugt.”

Neem het nieuwe tarievensysteem, dat vandaag is ingegaan. Belachelijk, zegt René – klein, kaal en een modieuze bril. Hij zet het geluid van zijn dvd-speler wat zachter. Gekocht omdat hij vaak „geen zak” te doen heeft, legt hij uit. Vandaag is hij al anderhalf uur bezig. Hij staat op het Amstelstation. „Nog geen rit gehad.” Hij vreest dat het met het nieuwe systeem nog slechter wordt.

Het nieuwe taxitarief komt erop neer dat de klant een instaptarief betaalt, de eerste twee kilometer gratis krijgt en daarna per kilometer betaalt. En het wachttarief is afgeschaft. De klant betaalt niet langer voor stilstaan. File? De chauffeur betaalt. Een klant die tien minuten voor een pinautomaat moet wachten? De meter tikt niet langer door. In het nieuwe systeem moet het voor klanten duidelijker zijn hoe de prijs van hun rit tot stand komt.

De taxibranche ziet niets in de nieuwe tarieven. Beroepsorganisatie KNV heeft inmiddels een rechtszaak aangespannen om de nieuwe tariefstructuur te laten verbieden omdat het systeem onredelijk en onbillijk zou zijn. Maar de verkeersinspectie zal de komende tijd streng controleren op naleving van het nieuwe regime. Wie zich er niet aan houdt, krijgt een boete van 440 euro.

Het grootste probleem is het afschaffen van het wachttarief, zegt directeur Bas Vos van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA). Stilstaan moeten ze straks allemaal zelf betalen, en uiteindelijk zal de klant daar last van krijgen. Want chauffeurs zullen zelf met ‘oplossingen’ komen, denkt Vos. Hij noemt er een paar. Een chauffeur zet bijvoorbeeld zijn meter een kilometer van tevoren al aan. Als de klant instapt, staat de meter netjes op 7,50 euro, maar na een kilometer begint de meter verder te lopen.

[Vervolg TAXI: pagina 3]

TAXI

‘Klant kan moeilijk nameten’

[Vervolg van pagina 1] Zo krijgt hij slechts één kilometer gratis. „Een klant kan dat moeilijk nameten.” Of chauffeurs weigeren gewoon om op drukke tijden de stad in te rijden. En omrijden kan natuurlijk ook nog. Nee, voor de dienstverlening is het nieuwe systeem helemaal niet goed, meent Vos. „Straks staat een chauffeur in de file en vraagt hij de klant om uit te stappen.”

Het kan alleen maar beter worden, zegt Sam Brooksbank, uit Utrecht. Hij werkt in het weekend als dj en neemt ’s nachts vaak een taxi. Een hel, zegt hij. Een nieuw tarievensysteem? Hij wist er niks van. „Als ze maar eerlijk zijn, en ik echt kan zien hoe de prijs wordt bepaald, dan vind ik elke verandering prima.”

Afgelopen november heeft hij nog een brief met klachten aan burgemeester Job Cohen geschreven. „Vaak zetten ze de meter helemaal niet aan. En toen ik er een keer wat van zei, begon de chauffeur met een honkbalknuppel te zwaaien.” Hij kreeg netjes een briefje terug van Cohen. Dat ze er druk mee bezig zijn, en dat het de komende tijd beter wordt.

Chauffeur Michel Voetman (20) betwijfelt dat. Vooral het instaptarief – met een maximum van €7,50 – gaat „een hoop gezeik” opleveren, denkt hij. „Iedereen gebruikt het maximum en dat is te hoog. Klanten schrikken zich rot als ze instappen.” Voor korte ritjes nemen mensen straks de taxi niet meer. Natuurlijk houdt hij zich aan de regels, maar niet iedereen doet dat. Wat doe je als een klant vraagt of je wilt wachten? Wegrijden, omdat je er niets aan verdient, of een prijs met hem afspreken. „Dan zit je met zwart geld, want dat staat niet op de meter.”

Het ging fout door de liberalisering van de taximarkt in 2001, zegt chauffeur René. Dat moest betere service, goedkopere tarieven en meer keuzevrijheid voor de klant bieden. Er kwam weinig van terecht. En nu wil de overheid de fouten repareren, zegt hij. „En wie zijn weer de dupe? Precies.”