Stoute Boon doet de wenkbrauwen weer fronsen

De foto’s die de Vlaamse schrijver en vrouwenliefhebber Louis Paul Boon heeft verzameld van blote meisjes en vrouwen, hebben opnieuw een relletje veroorzaakt – meer dan 25 jaar na zijn dood. Een tentoonstelling die het FotoMuseum in Antwerpen deze zomer zou houden van Boons complete Fenomenale Feminatheek (met alle 22.400 foto’s) is te elfder ure geschrapt onder druk van de christen-democratische gedeputeerde Ludo Helsen. Hij zegt de collectie in artistiek opzicht „ondermaats” te vinden; de foto’s gaan volgens hem „soms in een richting die de wenkbrauwen doet fronsen.”

Die reactie namens het Antwerps provinciebestuur was voor directeur Christoph Ruys van het FotoMuseum aanleiding de expositie alsnog te annuleren, „gezien het vaak pornografische karakter van deze collectie”. Het museum voelde niets voor het weglaten van sommige foto’s. Het was juist de bedoeling alles te laten zien. „Een beperkte selectie geeft een ander soort expositie en dat hoeft voor mij niet”, aldus Ruys in de Gazet van Antwerpen.

Louis Paul Boon (1912-1979) was de laatste twintig jaar van zijn leven een verwoed verzamelaar van de foto’s die hij spottend „vieze prentjes” noemde. Hij bewaarde de knipsels in rubrieken onder titels als het kindvrouwtje, het ondergoed en het wapen van de minnaar. Toen er in 2004 een keuze uit de collectie in boekvorm verscheen bij uitgeverij Meulenhoff, heeft het Letterkundig Museum in Den Haag daaraan een kleine expositie gewijd. Ook ditmaal blijkt men in literaire kring veel minder moeite met Boons stoute nalatenschap te hebben. De organisatie van het Gentse literaire festival Zogezegd heeft aangekondigd dat daar op 4 april een selectie van Boons foto’s geëxposeerd wordt.