Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Marlboro kleding in strijd met reclamewet

Kleding en accessoires van Marlboro Classics, waarvoor in Frankrijk geen reclame meer gemaakt mag worden omdat het ook een sigarettenmerk is.
Kleding en accessoires van Marlboro Classics, waarvoor in Frankrijk geen reclame meer gemaakt mag worden omdat het ook een sigarettenmerk is.

De Franse tak van het Italiaanse kledingconcern Valentino Fashion Group is door een rechtbank in hoger beroep veroordeeld wegens ongeoorloofde reclame voor tabak. De groep verkoopt via 30 boutiques en 300 andere verkooppunten kleding van het aan de gelijknamige sigaretten gelieerde kledingmerk Marlboro Classics.

De rechtszaak was aangespannen door het Franse nationale comité tegen het roken (CNCT), dat nu een schadevergoeding van Valentino tegemoet kan zien van 50.000 euro en 10.000 euro proceskosten.

De uitspraak komt op het moment dat Frankrijk begint te wennen aan een algeheel rookverbod in openbare gelegenheden, inclusief de horeca. Vooraf hadden met name eigenaren van kleine buurtcafés annex sigarenwinkels – de zogeheten bar-tabacs – op het platteland gedreigd het verbod naast zich neer te leggen. Maar volgens de politie blijkt bij de controles in cafés en restaurants dat de uitbaters en klanten zich goed aan het verbod houden.

Een algeheel verbod op reclame voor tabak en alcohol, inclusief indirecte reclame, bestaat in Frankrijk al sinds 1992. Het CNCT boekt met enige regelmaat succes met rechtszaken om reclame via sluipwegen tegen te gaan.

Zo werden in oktober vorig jaar twee Franse televisiezenders tot schadevergoeding veroordeeld omdat ze tijdens de rally Parijs-Dakar in 2005 reclame hadden gemaakt voor het merk Gauloises, dat de deelnemende coureurs sponsorde.

Gerechtelijke beslissingen hebben in Frankrijk ook tot een verbod geleid van afgeleide producten van sigarettenfabrikanten, zoals de kledinglijn Camel Trophy en de reisbureaus onder de naam Peter Stuyvesant.

Het merk Marlboro Classics is wel te koop in Frankrijk, omdat het geen juridische en financiële banden met de tabaksindustrie heeft. Het merk is in handen van Valentino Fashion Group, evenals merken als Valentino en Hugo Boss.

De advocaat van de CNCT zei tegen Franse media dat volgens het antirookcomité de tabaksfabrikant Philip Morris de hand heeft in deze constructie. Marlboro is het meest gerookte merk in Frankrijk, dat met 33 procent rokers een gemiddeld Europees land is.