Nieuwe aandeelhouders voor EADS

Een van de grootste hoofdbrekens voor topman Louis Gallois van luchtvaart- en defensieconcern EADS is dat hij geen serieuze aandeelhouders heeft. Zowel het Franse mediaconcern Lagardère als de Duitse autoproducent Daimler heeft gezegd te willen vertrekken als aandeelhouder van het concern.

Dit kan wellicht verklaren waarom zij zich soms afzijdig hebben gehouden of incompetent leken. Ze hebben delen van hun bezit verkocht in omstandigheden die leidden tot een grootschalig onderzoek naar handel met voorkennis, ze hebben de overnameplannen van het bestuur geblokkeerd en ze hebben geweigerd het groene licht te geven voor een kapitaaluitbreiding. Intussen hangt de uitgesproken intentie van beide ondernemingen om hun belangen binnen een paar jaar te verkopen als een donkere wolk boven de markt.

Nu ziet het ernaar uit dat EADS eindelijk een aandeelhouder voor de langere termijn heeft gevonden. Het probleem is dat dit een Russisch bedrijf is, dat Lagardère of Daimler onmogelijk kan vervangen in de uiterst gevoelige en politiek geïnspireerde ondernemingsstructuur van EADS.

VTB, de bank die in de herfst van 2006 5 procent van de aandelen van EADS verwierf, zal haar belang aan een andere bank verkopen, met de uiteindelijke bedoeling de aandelen onder te brengen bij UAC, de nieuwe vliegtuigbouwer die wordt samengesteld uit de verspreide en gehavende overblijfselen van de Russische luchtvaartindustrie.

Omdat EADS 10 procent van een Russische fabrikant van gevechtsvliegtuigen in handen heeft, die deel moet gaan uitmaken van UAC, zou dit een basis kunnen vormen voor technologieoverdracht of industriële bondgenootschappen.

Lagardère en Daimler zijn daarentegen niets anders dan passieve aandeelhouders, die niet bijster zijn geïnteresseerd in een onderneming die weinig van doen heeft met hun kernactiviteiten. Zij lijken erop te vertrouwen dat hun eigen regeringen op zoek gaan naar permanente aandeelhouders die hen willen uitkopen.

Maar niemand lijkt te popelen om erin te stappen, zolang beide overheden een oogje op een bedrijf willen houden waarvan zulke gevoelige divisies deel uitmaken als vliegtuigbouwer Airbus en de defensieactiviteiten. Bovendien mag het Frans-Duitse machtsevenwicht, dat de kern van het ondernemingsbestuur vormt, niet worden aangetast.

Industrieel gezien lijkt het saneringsplan van Gallois te werken. Airbus zou wel eens een zonniger toekomst tegemoet kunnen gaan. Maar EADS is de afgelopen twee jaar eenderde van zijn waarde kwijtgeraakt, en de aandelenkoers heeft zich nog niet hersteld van het fiasco uit 2006 rond superjumbo A380.

De sanering waaraan het concern echt behoefte heeft, is het wijzigen van de aandeelhoudersstructuur.

Pierre Briançon