Praktisch en precies

‘Het was niet zo dat ik mijn werk vervelend vond. Ik stond voor de klas, werkte met zeer moeilijk lerende en zeer moeilijk opvoedbare kinderen, deed managementtaken, heel breed allemaal. Als invaller sta ik nog steeds voor de klas.

Dat ik voor mezelf ben begonnen, heeft te maken met een persoonlijke ervaring. Drie jaar geleden overleed een dierbaar familielid. Ik heb de nalatenschap afgehandeld. Ik vind het prettig om mensen op een praktische manier van dienst te zijn. Toen bedacht ik dat er waarschijnlijk veel vraag is naar mensen die zoiets willen doen.

De meeste mensen zien op tegen papieren rompslomp en als het uitvaart gerelateerd is, vinden ze het helemaal vervelend. Dat is iets voor mij, dacht ik. Ik ben praktisch en precies en ik heb een groot empathisch vermogen. Dus ik heb een folder gemaakt waarin ik uitleg wat ik te bieden heb. Die folder mocht ik neerleggen in verzorgingshuizen en in de map van een uitvaartondernemer. Dat werkt goed. Nu werk ik 30 tot 40 uur per week in mijn eigen bedrijf.

In eerste instantie schakelden mensen mij in om de administratie na een overlijden op orde te brengen. Na de begrafenis of crematie vallen er enveloppen op de mat waarvan veel mensen niet weten wat ze ermee moeten doen.

Dan kom ik in beeld. Wat ik doe, is per situatie verschillend. Eerst voeren we een vrijblijvend gesprek om af te spreken wat er moet gebeuren, maar ook om te kijken of het klikt. Dan maak ik een offerte. Bij de een zeg ik alleen maar abonnementen en lidmaatschappen op, bij de ander breng ik de administratie op orde en regel ik bij de notaris een verklaring van erfrecht.

Ik kom bijvoorbeeld geregeld bij echtparen waarvan de man de administratie bijhield. Dan is hij ziek geworden en keek niemand er meer naar. De administratie wordt een chaos en na zijn overlijden weet zijn vrouw niet hoe ze alles moet regelen. Kinderen wonen ver weg, hebben geen tijd, of financiële kwesties liggen gevoelig.

Tegenwoordig maak ik ook steeds vaker een persoonlijk memorandum. Dan praat ik met mensen die hun eigen administratie op orde willen brengen. Dan berg ik alles overzichtelijk op en ik geef praktische adviezen. Het geeft rust als je weet dat alles goed geregeld is.”

Wilma van Hoeflaken