Ik ben groot

Wit en degelijk kinderondergoed is uit. Het draait nu om tijgerprints, mini-bh’tjes en doorschijnende slips. „Geinig.”

Kinderondergoed van Hanssop. Foto M. van der Lip Lip, M. van der

Bij de Hema liggen de witte kinderonderbroeken er verlaten bij. Het zijn van die hoge tot de navel, om de buik warm te houden. In de schappen liggen ook onderbroekjes met streepjes, vlinders en Pippi Langkous. Er horen degelijke hemdjes bij. Het is de vraag of het nog wel verkoopt.

Kinderen lopen tegenwoordig namelijk in heupbroekjes met tijgerprint, bh’tjes met bloemetjes en boxershorts met legerdesign. En dan niet van die ordinaire goedkope van de markt. Nee, kinderen hebben dure hippe merkonderbroeken aan. Gekocht door moeder.

Ouders willen geen suf en tuttig ondergoed meer voor hun kroost, weet Deetje Blaauw. Samen met haar man Gerard den Boer en goede vriend Maarten Klaassen is ze eigenaar van het kledingmerk Claesen’s. Zeven jaar geleden begonnen ze met kinderondergoed. Het is sportief en trendy, en het motto luidt: ‘Zo vader, zo zoon. Zo moeder, zo dochter’. Want, zegt Blaauw, ouders willen iets voor hun kids waar ze zelf ook in zouden kunnen lopen. Een kindersetje (broekje met een hemdje) kost rond de 25 euro.

Waarom? „Gewoon, omdat het leuk is”, zegt Gerard den Boer. „Sta ik ’s ochtends in de badkamer m’n tanden te poetsen, komt mijn zoontje binnen met dezelfde boxer aan. Dat is toch geinig? En het is stoer, zo’n klein kereltje met zo’n trendy broek.”

Kinderen zien er vandaag de dag uit als kleine volwassenen, zegt kindermodestylist Renske van der Ploeg. „De kleintjes dragen niet alleen hippe onderbroekjes maar ook skinny jeans en mini-Uggs.” Ouders zien hun spruit als een accessoire, vertelt ze. „En meisjes en jongens worden zelf ook steeds modebewuster.” Blaauw van Claesen’s beaamt dat. „Als ze gaan sporten, gymmen of bij vriendjes blijven logeren, willen ze er ook hip uit zien.”

Claesen’s verkoopt voor meisjes vanaf vier jaar onder meer heupboxers, hipsters en boysbriefs (jongsachtige onderbroeken). Bovendien zijn er hemdjes, topjes en getailleerde slaapjurkjes. „Alles met verstelbare bandjes, net als de spullen van moeder.” Vroeger verkocht Claesen’s strings voor kinderen vanaf acht jaar. Nu niet meer. „Het is niet meer hip.”

Voor jongens zijn er alleen boxers. „Strakke onderbroeken zijn uit”, zegt Den Boer. De ‘ballenvangers’ voor volwassenen verdwijnen ook uit de collectie.

Er komen steeds meer producenten van kinderondergoed op de markt. Stylist Renske van der Ploeg vertelt dat het merk Lief! binnenkort met een lijn voor peuters komt. Het Franse merk Petit Bateau verkoopt ook al veel. „Ik denk dat designerlabels zich binnenkort ook met kinderonderbroekjes gaan bezighouden.” Volgens haar is Claesen’s op dit moment „überhip”.

Deetje Blaauw van Claesen’s vertelt in haar kantoor in Haarlem diverse malen dat de collectie loopt als een „tierelier”. Bijna duizend winkels in Amerika verkopen hun spullen. Het zijn volgens Blaauw „de stoere designs” en de „onverwachte combinaties” die het hem doen. „Neem het ondergoed met tijgerprint en dan de roze randjes of die bruine hemdjes met oranje vlinders en groen bandjes.” Binnenkort komt Claesen’s met zwart ondergoed. „Heel opvallend, dat vind je nergens.”

Een ander bedrijf gaat nog een stap verder en levert ook lingerie voor kinderen. Het Nederlandse Hanssop verkoopt bh’tjes met bloemetjes met echte bh-sluiting en verstelbare bandjes voor kinderen vanaf vier jaar oud. Maar ook hemdjes met kanten cups, boxers met ruches, slips met kant en doorzichtige nachthemdjes. Het hangt onder meer bij de Bijenkorf.

Het ondergoed is voor „romantische kleine dames”, vertelt Ingrid Domsdorf van Hanssop. Ze werkte twintig jaar voor de Hema en Hunkemöller waar ze de inkoop van lingerie deed. In 2000 begon ze voor zichzelf.

Haar kinderondergoed is tot in het detail verfijnd met geborduurd smokwerk, ruches, strikjes. Ze gebruikt zachte kleuren zoals roze en wit en prints met bloemetjes. „Het is echt een luxeproduct”, zegt Domsdorf. Haar spullen liggen onder andere bij Harrods in Londen en bij Le Bonmarché in Parijs. Een bh’tje kost rond de zestien euro, een onderbroekje circa veertien.

Domsdorf krijgt wel eens kritiek van mensen. Die vragen zich af waarom ze hun kind een bh zouden aantrekken. „Liep u vroeger ook niet graag op uw moeders hakken?” zegt Domsdorf dan. „Iedere vrouw en moeder herkent direct dat blije kindergevoel van ‘ik ben groot’. En daarom vinden mensen het leuk.”

Bovendien is het ondergoed heel sjiek. „Grote broekjes en lange hemdjes zodat de buik goed bedekt is. Geen strings, glitter, zwart of beugels in bh’s.”

Hanssop en Claesen’s gaan heel voorzichtig om met het in beeld brengen van de mode in reclamecampagnes. Deetje Blaauw: „Sommige mensen hebben moeite met kinderen in ondergoed op de foto.” Om de verkeerde associaties te vermijden heeft Claesen’s daarom wel eens onderbroekjes gefotografeerd die aan een waslijn hangen. Ook Domsdorf is voorzichtig, niets mag zichtbaar zijn: geen kruisjes, geen blote buik. „Kleine kinderen willen nog wel eens lekker de benen in de lucht gooien of de bh omhoog trekken, nou, dat kan natuurlijk niet.”

Het ondergoed van Hanssop en Claesen’s doet het ook goed bij de prinsesjes van het Koninklijk Huis. Ingrid Domsdorf: „Koningin Beatrix is een goede klant.” Gerard den Boer: „Wij zijn bijna hofleverancier te noemen.”