Toyota is hard op weg om General Motors in te halen

General Motors is nu nog de grootste autofabrikant ter wereld, gemeten in omzet, maar Toyota verwacht het Amerikaanse concern komend jaar te passeren.

Op naar de 10 miljoen. Toyota, ’s werelds winstgevendste autofabrikant, heeft zijn verkoopprognose voor 2008 deze week verhoogd tot 9,85 miljoen auto’s, 5 procent meer dan de 9,36 miljoen van dit jaar.

Toyota, dat op het punt staat om het Amerikaanse General Motors (GM) na 76 jaar te passeren als grootste autofabrikant ter wereld (gemeten in omzet), verwacht de groeiende afzet vooral te behalen in opkomende economieën. Toyota opende daartoe vorige week een fabriek in Sint-Petersburg in Rusland en gaat komend jaar ook auto’s in China produceren.

In onder meer China, Rusland en India stijgt de welvaart en komt een eigen auto voor steeds meer huishoudens binnen handbereik. In de twee grootste automarkten ter wereld, de Verenigde Staten en Japan, dalen de autoverkopen juist.

In productie is Toyota GM dit jaar al gepasseerd. Toyota maakte 9,5 miljoen auto’s, GM 9,3 miljoen. Terwijl Toyota 14 miljard dollar (9,5 miljard euro) winst boekte, leed GM 2 miljard dollar verlies.

In Japan, waar de automarkt als geheel 1,2 procent krimpt door een teruglopende bevolking en lagere salarissen, verwacht Toyota 2,27 miljoen auto’s te verkopen, ongeveer evenveel als vorig jaar. In de VS rekent Toyota op een lichte stijging van de verkopen van 2,62 tot 2,64 miljoen auto’s. Analisten verwachten dat de markt als geheel in de VS komend jaar groeit noch krimpt.

Toyota houdt wel vertrouwen in de Noord-Amerikaanse markt, waar het vorig jaar een nieuwe fabriek voor pick-uptrucks opende in Texas en waar komend jaar een fabriek in het Canadese Ontario SUV’s gaat produceren. Ook in de staat Mississippi komt een SUV-productielijn te staan.

Buiten Japan verwacht Toyota komend jaar in Azië 1,6 miljoen auto’s te verkopen, een stijging van 20 procent. In China rekent het concern op een stijging met 43 procent tot 700.000 auto’s. Om aan die snelgroeiende vraag te kunnen voldoen heeft Toyota in China meer productiecapaciteit nodig dan het eerder had verwacht. Ook overweegt het concern in Rusland een tweede fabriek te bouwen.

In Europa verwacht Toyota een lichte stijging van de verkoop van 1,24 tot 1,27 miljoen auto’s, waarvan 200.000 in Rusland. Het Midden-Oosten en Latijns-Amerika zijn samen ook goed voor 930.000 auto’s.

Toyota is niet alleen met GM in de race om de hoogste omzet, maar beide concerns willen ook allebei graag als eerste een nieuw type hybride auto lanceren. Toyota is op dit moment de grootste fabrikant ter wereld van auto’s die zowel op benzine als op stroom rijden en werkt aan een model dat rijdt op een nieuw type lithium-ionbatterij, dat meer energie kan opslaan dan de accu’s die nu gebruikt worden. Panasonic EV Energy, een gezamenlijk bedrijf van Toyota en het eveneens Japanse Matsushita, willen dit type accu’s snel in productie nemen. GM heeft plannen om zijn hybride model, de GM Volt, op vergelijkbare accu’s te laten rijden. (Bloomberg)