Reserveaccu maakt de buurman overbodig

Starthulpjes bieden soelaas bij de koude start van auto’s, beloven ze. Simple Start versus Power Station.

De winter staat voor de deur en de auto ook. Dat is een gevaarlijke combinatie. De eerste vorst, kapotte gloeibougies, vergeten autoverlichting – startproblemen hebben vele oorzaken. Hulpdiensten krijgen het druk, buurmannen duwen andere buurmannen aan of lenen elkaars accustroom. En dan maar hopen dat je, eenmaal gestart, niet alsnog op een obscure B-weg stil komt te staan.

Ha, angst! In het bedrijfsleven heet dat een gat in de markt en daarom komen nu uit diverse hoeken en gaten starthulpjes tevoorschijn. Het testteam beproeft er twee. Daar is in de eerste plaats Black & Deckers accubooster BDV040-QW, bij bouwmarkt Karwei voor 80 euro verkrijgbaar als oplader Simple Start. Naast hem staat Power Station Deluxe, verkrijgbaar bij Halfords (fiets- en autoaccessoires) voor 99 euro.

Beide reservebatterijen spiegelen de automobilist voor dat ze zijn auto met futloze accu „veilig en snel” respectievelijk „snel en makkelijk” kunnen starten. Power Station belooft elke personenauto aan de praat te krijgen. Simple Start sluit zwaargeschapen auto’s uit; het maximum is een 3 liter diesel- of 3,5 liter benzinemotor.

Power Station heeft twee krokodillebekken die je volgens de gebruiksaanwijzing aansluit op respectievelijk de plus van de accu en een aarde (de carrosserie). Na aanzetten van het apparaat kan de auto direct worden gestart.

Het principe van Simple Start is anders. Dit apparaat voedt de accu via de sigarettenaansteker in de auto. Voordeel hiervan is dat de gebruiker zijn auto niet in de bitterkoude buitenlucht aan de praat hoeft te helpen, of op zoek moet naar de accu. Nadeel is dat het een half uur kan duren voordat voldoende spanning is overgedragen.

Black & Decker waarschuwt dat de accubooster elektrische en elektronische systemen (boordcomputer, motormanagement, gsm) kan beschadigen. Lees eerst de gebruikershandleiding van het voertuig, adviseert Simple Start nogal vrijblijvend.

En werkt het? Mwah. Power Station heeft nogal korte kabels, waardoor het niet lukt een blankmetalen carrosseriedeel te bereiken dat goede aarding biedt. Pas nadat de krokodillebek de lak heeft beschadigd, geeft een vonkenregen aan dat er contact is. En dan start de 2,8 liter benzinemotor met leeggetrokken accu van het testteam vlotjes. Navraag bij de importeur leert dat de aarde evengoed de negatieve pool van de lege accu mag zijn, en dat de handleiding nú wordt aangepast.

Dan Simple Start. Eenmaal ingeplugd blijft het apparaat piepen. Het signaal dat de 12V-aansluiting geen lading accepteert, verklaart de handleiding. Daar sta je dan. De productmanager vermoedt, bij consultatie, dat de accu ‘te leeg’ is. Staat ook in de handleiding: „Met dit apparaat kan geen platte accu [uit het Engels: flat battery] worden gestart.” Bij een poging met een minder uitgeputte accu gaat wel laadstroom over.

Wanneer een starthulpje nodig is, leert de praktijk, is nogal onvoorspelbaar. Het is daarom zaak het apparaat op sterkte te houden. Daartoe dient de 6,3 kilo zware Power Station elk kwartaal te worden bijgeladen, en Simple Start (3 kilo) eens per twee maanden.

Wie dit niet vergeet, kan een volgende stap zetten op het pad van de individualisering.

Dag buurman!