Liever niet met het dure kristal in een sullige garage

Waar winden stedelingen zich over op? In Den Haag gaan stemmen op om auto’s van het chique Noordeinde te weren. Maar waar laat je je Jaguar?

Noordeinde in het centrum van Den Haag. De winkelstraat wordt wellicht autovrij. Foto Roel Rozenburg Den Haag:27.12.7 Noordeinde autovrij. © foto Roel Rozenburg Rozenburg, Roel

„Tien jaar geleden had ik gevraagd: hoe haal je het in je hoofd. Nu zeg ik: doe het maar”, vertelt eigenaar Damen van de gelijknamige kantoorboekhandel aan het Haagse Noordeinde. De vraag was of de chique winkelstraat autovrij moet worden gemaakt. Damen: „Het staat hier de hele dag vol met auto’s. Mensen denken de files te ontwijken door deze zijstraat in te slaan. We zitten met de stank van uitlaatgassen. Er wordt getoeterd. En het is gevaarlijk. Fietsers rijden tussen de auto’s door. Probeer eens met een kinderwagen te lopen, dan ben je al drie keer dood voordat je aan de andere kant bent.”

Het idee om auto’s te weren komt van het Haagse gemeenteraadslid Jos de Jong (PvdA). Hij zegt: „Als het Noordeinde autovrij wordt gemaakt, knapt het verblijfsklimaat enorm op. In alle winkelstraten die de afgelopen jaren autovrij zijn gemaakt, zijn de winkeliers tevreden. Het is nu erg gevaarlijk omdat er onvoldoende plaats is voor fietsers en auto’s tegelijk. Er is lang gezegd dat autovrij maken niet mogelijk is omdat er behoefte is aan parkeerplaatsen. Daar komt nu een oplossing voor. Er komt een parkeergarage bij het nieuwe Hilton-hotel aan de kop van de straat. Ook wordt iets verderop een parkeergarage gebouwd onder het Louis Couperusplein. Die zou je groter kunnen maken.”

Het Noordeinde is een straat met restaurants, galeries en antiekzaken. Deze zomer kwamen de voordelen van het autovrij maken nadrukkelijk aan het licht. Vier dagen lang was de straat afgesloten voor een festival en werd de straat door vijftienduizend mensen bezocht. Ondanks slecht weer. „Ook de felste tegenstanders moesten erkennen dat het erg leuk was”, vertelt Madeleine Ekegårdh, galeriehouder en secretaris van de Vereniging Buurtschap Noordeinde.

Een meerderheid onder bewoners en winkeliers lijkt terdege te beseffen dat een wandelgebied het Noordeinde op termijn goed zal doen. Galeriehouder Frank van den Heuvel: „Er komen meer bezoekers. De naamsbekendheid groeit. Je hebt meer exposure.” Bewoner James Loudon: „Het is prettig om als bewoner je auto in de straat te kunnen parkeren. Anderzijds is het waarschijnlijk beter voor de straat als er alléén maar gewinkeld wordt, zonder al die auto’s.”

Maar er is ook twijfel. Veel winkels hebben vaste klanten die graag voor de deur parkeren om een schilderij te laten inlijsten of antieke meubels in te laden. En in het algemeen wil het koopkrachtige publiek graag pronken met luxe terreinwagens en auto’s van merken als Maserati en Lamborghini en Jaguar. „Ons publiek wil niet naar een sullige parkeergarage”, zegt Frank van den Heuvel. Zo denkt ook Jolanda Withaar erover. Zij heeft sinds kort een exclusieve winkel met handgemaakte schoenen en accessoires. „Mensen willen gemak”, zegt ze. „Wat gebeurt er als de auto hier niet meer mag komen? Niet iedereen heeft een privéchauffeur. Dus moet je met een dure aankoop helemaal teruglopen naar een parkeergarage. Daar moet je je kristal van achtduizend euro of iets anders op de grond zetten terwijl jij geld in een automaat aan het stoppen bent. Dat is niet veilig.”

Ook B en W zijn nog niet overtuigd. Wethouder Peter Smit (VVD): „We hebben onlangs als gemeente besloten om het Noordeinde niet autovrij te maken. In dit gedeelte van de binnenstad zijn te weinig parkeerplaatsen. Dat wordt ook niet opgelost met de parkeergarage van het nieuwe Hilton, waar een beperkt aantal openbare plaatsen komt, en ook niet met een garage onder het Louis Couperusplein, die niet voor openbaar gebruik is bedoeld. Maar ik zit er niet dogmatisch in, hoor. Als mensen het Noordeinde autovrij willen maken, en er is een breed draagvlak voor, dan ben ik altijd bereid om daarover te praten.”

De Vereniging Buurtschap Noordeinde heeft nog geen eenduidig standpunt over de kwestie. Secretaris Ekegårdh: „Ik weet niet wat het beste is. De belangen zijn zo gemêleerd dat het moeilijk is iedereen op één lijn te krijgen.”