Het naoorlogse Japan eist grote offers van vrouwen

Gion Bayashi en Sansho Dayu

Regie: Kenji Mizoguchi

€ 36,99 *****

Afzonderlijk zijn de twee films van Kenji Mizoguchi die als dubbel-dvd worden uitgebracht in de Masters of Cinema-serie al meesterwerken, samen laten ze pas echt zien hoe de Japanse regisseur werkte. In Sansho Dayu uit 1954, dat speelt in de Middeleeuwen, wordt een moeder met haar kinderen als slaaf verhandeld. Gion Bayashi uit 1953 is een modern melodrama waarin geisha’s rijke beschermers opgedrongen krijgen. In beide gevallen benadrukt Mizoguchi het decor. In elegante camerabewegingen laat hij de mistige bossen zien waardoor de familie in Sansho Dayu rondzwerft. In opnames met veel diepte toont hij in Gion Bayashi de uitgaanswijk van Kyoto. Evenveel aandacht heeft hij voor het milieu waarin zijn personages zich bewegen, en vooral de vrouwen ten onder gaan. De feodale cultuur van vroeger tijden, de mengeling van traditie en kapitalisme in het naoorlogse Japan: ze eisen grote offers van het meisje dat zich in Sansho Dayu verdrinkt om haar broer te redden, en van de geisha die in Gion Bayashi haar kimono losmaakt voor de man die ze eerder afwees.