Chique scheren

Wie de nieuwe Arcitec-lijn van scheerapparaten van Philips ziet, begrijpt waarom de divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging van deze firma onder de collega’s als de meest innovatieve (en bijdehante) bekendstaat. De serie ziet er buitengewoon gelikt en chic uit. Vloeiende en toch stoere lijnen, verschillende tinten zwart, grijs en zilver en fraaie carbon-zijplaatjes. De techniek is ook nieuw: de drie scheerkoppen worden nu aangedreven door één centrale as, waardoor het hele scheerhoofd ten opzichte van het motorhuis bewegen kan; veel makkelijker op de kin en in de hals.

De centrale as maakt ook een slank motorhuis mogelijk, hetgeen duidelijk visuele associaties met natscheerapparaten wekt. Dit is relevant, omdat de belangrijkste concurrent van de Arcitec niet de andere merken scheerapparaten zijn, maar de gewone scheermesjes voor natscheren.

Schrik alleen niet van de prijzen: vanaf 150 euro, en het duurste model doet in sommige winkels zelfs 350 euro. Dit is echter niet de schuld van Philips, want net als bij cosmetica, iPods, Dyson-stofzuigers en sportschoenen heeft de consument het liever duurder. Er zijn goede scheerapparaten beneden de 50 euro, maar die verkopen slecht.

Paul Roggema