Treinen kunnen vaak niet harder

In een kader bij het artikel `Straks Ryanrail en EasyTrain` (nrc.next, 20 december) staat vermeld dat Nederland achterblijft wat betreft het invoeren van hogesnelheidslijnen. Daar moet een kanttekening bij worden gemaakt.

Nederland kan het tempo van de rest van Europa simpelweg niet bijhouden vanwege de verschillende grondlagen in dit land. Nederland bestaat voor een groot deel uit zachte grond (veen). Hierdoor rijden treinen vaak niet harder dan 130 km per uur, op een traject in de buurt van Arnhem na. Want, op zachte grond vormt zich een sinusbeweging als een trein er met hoge snelheid overheen raast: de rails veert op en neer en gaat golven. Hoe harder de trein rijdt, des te groter de kans op ontsporingen. Om met hoge snelheden per trein door Nederland te reizen, zal de grond moeten worden verstevigd.

Het proces rondom de bouw van hogesnelheidslijnen is hier is dus veel intensiever dan elders in Europa, waar de grond harder is. Hierdoor is het moeilijk voor Nederland om de rest bij te houden. Maar qua kennis en kunde lopen we absoluut niet achter.

Brieven en opiniestukken kunt u o.v.v. naam en woonplaats sturen naar opinext@nrc.nl