Philips wil patiënt thuis beademen

Respironics, de fabrikant van beademingsapparaten die Philips wil kopen, wordt de basis voor de divisie met medische systemen voor thuis.

Op het nippertje heeft Philips zijn eigen doelstelling van drie jaar geleden gehaald. Eind 2004 kondigde het elektronicaconcern aan dat het rond deze tijd 750 miljoen tot 1 miljard euro omzet wilde behalen uit medische elektronica voor thuis. Tot nu toe bleef de teller steken op 700 miljoen. Maar door de megaovername die het bedrijf vrijdag aankondigde, gaat Philips daar in 2008 in ieder geval ruim over heen.

Philips maakte vrijdag bekend een bod van 3,6 miljard euro uit te brengen op het Amerikaanse bedrijf Respironics, fabrikant van beademingsapparatuur. Dit aan de Nasdaq genoteerde concern haalt het grootste deel van zijn omzet uit zuurstofmaskers voor mensen met slaapapneu. Patiënten met deze aandoening houden tijdens hun slaap op met ademen, waardoor ze een slechte nachtrust hebben. Ernstig slaapapneu vergroot de kans op hartziekten. Het is de grootste overname die Philips ooit deed.

Hiermee krijgt de afdeling met medische systemen voor thuis definitief een serieuze plaats binnen het Philips-concern. De afdeling, die per 1 januari de nieuwe naam Home Healthcare Solutions krijgt, wordt onderdeel van de medische divisie. In zijn geheel boekte die in 2006 een omzet van 6,7 miljard euro. Financieel directeur Sivignon vertelt dat de omzet van de thuistak in 2008 bijna 1,5 miljard euro zal bedragen, als deze overname slaagt. Respironics wordt de basis van de afdeling; het management van het bedrijf uit Pennsylvania gaat het bedrijfsonderdeel leiden.

Sivignon gaat ervan uit dat de markt voor medische apparatuur thuis significant zal groeien. Door de vergrijzing. Maar ook doordat een groeiend aantal mensen zijn medische zorg in eigen hand zal nemen en oude mensen langer thuis blijven wonen. De thuisdefibrillator moet de nieuwe brandblusser worden: iedereen die zijn veiligheid serieus neemt, heeft er straks een in huis. Ook verkoopt Philips apparatuur om patiënten thuis in de gaten te houden.

Eerder kocht Philips al de bedrijven Sonicare – elektrische tandenborstels – en Aventis – van fopspenen en babyflesjes tot tepelcrème. Ook heeft het concern de medische dienstverlener Lifeline gekocht. Dit bedrijf ondersteunt patiënten als ze uit het ziekenhuis zijn ontslagen, veelal telefonisch. Dat komt vaak neer op het troosten van eenzame oude mensen, maar is wel lucratief.

Binnen de medische markt voor thuis is beademing de meest aantrekkelijke markt volgens Philips. De groei wordt geschat op 10 procent per jaar. Overigens heeft dat niets met de vergrijzing te maken: leeftijd speelt bij slaapapneu nauwelijks een rol.

De voorspelde groei van apparatuur voor slaapapneu komt niet zozeer doordat meer mensen het krijgen, maar doordat meer patiënten ervoor worden behandeld. Zeker in Europa komen diagnose en behandeling van de aandoening nu pas op gang; iets wat Philips denkt te kunnen stimuleren.

Sivignon zegt dat in de VS slechts één of twee van elke tien patiënten wordt behandeld en in Europa is dat nog een stuk minder. Maar het is wel „een echte ziekte”, haast hij zich te zeggen. „Ook hier in Europa wordt dat erkend.” Nederlandse verzekeraars vergoeden de apparatuur die nodig is om ermee te leven. Of liever: te slapen.

Sivignon verwacht verder dat Respironics meer omzet zal kunnen behalen door de verbinding met Lifeline. Klanten van Lifeline zullen relatief vaak ademhalingsproblemen hebben en kunnen dus de producten van Respironics kopen. Andersom kunnen de klanten van Respironics potentiële bellers naar Lifeline zijn. Verder wil Sivignon de verkoopkanalen van Philips gebruiken om de beademingsapparatuur voor ziekenhuizen, die Respironics ook maakt, effectiever te verkopen aan medische centra buiten de VS. En Philips wil met Respironics ook andere delen van de ademhalingsmarkt aanboren, zoals astma.

De medische divisie als geheel moet een belangrijke rol spelen in het halen van Philips’ doelstelling van een winstmarge van 10 procent in 2010. Die is nu 7,3 procent. De marge van Respironics zal bijdragen aan het halen van de doelstellingen: die bedraagt 14,6 procent. Dat is hoger dan de winstmarge van de medische divisie van Philips, van 13,3 procent. Ook aan de doelstelling van de omzetgroei (6 procent per jaar, vanaf 2008) kan Respironics bijdragen.

Kort na de formulering van de nieuwe doelstelling werden beleggers opgeschrikt door tegenvallende cijfers van de medische tak. Philips verkocht minder CT-scanners en andere medische monitoringapparatuur dan verwacht, door een Amerikaanse maatregel om het overheidsbudget terug te dringen.

Van die maatregel heeft Respironics geen last, zegt Sivignon. De beademingsapparatuur wordt in 90 procent van de gevallen uit eigen zak bekostigd of betaald door een particuliere verzekeraar. De overheid staat daar buiten.

Ook een laatste doelstelling van Philips komt door de miljardenovername dichterbij. Eind 2009 wil het bedrijf een „efficiënte balans” hebben. Dat wil zeggen: het overtollige kasgeld moet tegen die tijd zijn uitgegeven aan acquisities en leuke dingen voor de aandeelhouder. Zoals de terugkoop van eigen aandelen voor 5 miljard euro over twee jaar, die Philips ook vorige week aankondigde. Als het bedrijf in dit tempo de miljarden blijft uitgeven, moet het met die laatste doelstelling ook wel lukken.