Kamermuziek op tal van locaties

Violiste Janine Jansen begint woensdag in Utrecht aan haar vijfde festival. Concerten klinken ook live of later via Radio 4 en internet. Jansen houdt daar een videodagboek bij.

Janine Jansen: „Ook sfeer in Leidsche Rijn. ” Foto Bas Czerwinsky Czerwinski, Bas

Utrecht, 24 DEC. - „We moeten kijken wat het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht dit jaar wordt, nu het oude Muziekcentrum Vredenburg is gesloten voor de ombouw tot Muziekpaleis. Maar we hebben er erg veel zin in. Het grote podium in het nieuwe Vredenburg Leidsche Rijn wordt kleiner en gezelliger. Verder komt de sfeer vanzelf, want tussen Kerst en Nieuwjaar is elke dag een zondag.”

Violiste Janine Jansen presenteert haar vijfde Internationaal Kamermuziek Festival deels in de nieuwe concertzaal Vredenburg Leidsche Rijn, de ‘Rode Doos’ naast de snelweg A2. Daar vinden de matinee met het openingsconcert en de avondconcerten plaats. De akoestiek is daar goed geschikt voor kamermuziek, zegt Janine Jansen, die de nieuwe zaal begin deze maand opende met een optreden bij het Residentie Orkest.

De opening van het festival brengt ook een wereldpremière: het nieuwe deel Aap in het Carnaval der dieren van Saint-Saëns. „Op verzoek van de Stichting Aap heb ik, net als tien anderen, een chimpansee geadopteerd, Babsie. Daarom heb ik de Bulgaarse componiste Dobrina Tabakova, van wie nog meer muziek wordt gespeeld, gevraagd om Aap te schrijven.”

Overdag zijn er meer dan vroeger concerten in de stad, in kerken, monumentale gebouwen en het voormalige huis van architect en ontwerper Mart van Schijndel.

„Het festivallocaties liggen nu meer uit elkaar. Vorig jaar liepen we na een concert in Vredenburg met publiek en musici naar de Augustinuskerk, waar we nog een laat Bach-concert deden. Zoiets kan nu niet, na een concert in Leidsche Rijn. Het essentiële is niet veranderd, bij kamermuziek gaat het erom wat er gebeurt tussen de musici en het publiek.”

Janine Jansen is net terug uit Spanje, waar ze twee concerten gaf in een tournee met negentien optredens, de presentatie van haar nieuwe Bach-cd, die vrijdag door de luisteraars van Radio 4 als de beste van dit jaar werd gekozen.

„Nu we met zijn drieën Bach tijdens concerten spelen, ontdekken we de moeilijkheden. Het is heel lastig, steeds switchen tussen dertig individuele korte stukjes, elk met een eigen opbouw. We spelen dat nu niet in het festival, cellist Torleif Thedeén wil met kerst thuis bij zijn familie zijn. Maar altviolist Maxim Rysanov komt wel.”

Janine Jansen kijkt uit naar de twee concerten met de kamermuziekformatie uit het orkest van de Bayerische Rundfunk, het andere orkest van Mariss Jansons. „Ik heb eerder met ze gespeeld. In de Suite in oude stijl van Tabakova speelt ook mijn vader mee, op klavecimbel, leuk ritmisch stuk met wat volksmuziek.”

Zelf is ze ook erg benieuwd naar het Contrabasconcert van Bottesini door Stacey Watton. „En de Fancy Fiddlers, de vioolklas van mijn lerares Koosje Wijzenbeek, waarin ik jarenlang zelf heb gespeeld. En het Strijkkwintet van Schubert, een van de allermooiste stukken in de kamermuziek, met twee celli. Ik wilde vroeger zelf cello spelen.”

Net als vorig jaar herleeft de inmiddels opgeheven Broadway Piano Bar in Wenen, van Bea Koreny. „De eerste die er ooit optrad was Leonard Bernstein, daarna speelde ongeveer iedereen daar. Het wordt als slotevenement in de foyer een informele en spontane salon, met gevarieerd repertoire en vooral veel verrassingen.”

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht: 26 t/m 30/12. Inl. en res.: www.kamermuziekfestival.nl. Videodagboek: www.avroklassiek.nl