WWW.NRC.NL/LEESCLUB

Virginia Woolf noteerde in haar dagboekaantekening van 26 januari 1920 ook nog dat in de roman die haar voor ogen stond ruimte zou moeten blijven ‘voor van alles en nog wat – een vrolijke noot – een ongerijmdheid – energiek en onbekommerd gaan en staan waar ik wil.’

Woolf was van plan een los en licht boek te schrijven en dat is haar gelukt. Als lezer van Jacobs kamer word je door de verteller moeiteloos opgepakt en met zweefsprongen door tijd en ruimte langs tientallen personages geleid, je draait geamuseerd om ze heen en vangt hun gedachten en (flarden van) gesprekken op, en daar wenkt de verteller weer en voert je andermaal gewichtloos mee van een grasbegroeide heuvel in Cornwall naar de straten van Londen, en terug naar Jacobs kamer in Cambridge, dan hup met een sierlijke sprong naar een Grieks hotel waar Jacob een Engels echtpaar ontmoet en verliefd wordt, zoals ondertussen in Londen en omgeving drie uiteenlopende jonge vrouwen rondlopen met op hun beurt een zwak voor Jacob.

Ik ben het dan ook oneens met Etty als zij zegt dat Woolf door de zinloosheid van Jacobs coming-of-age ‘haar bijtende kritiek [verwoordt] op een maatschappij waarin machtige, goed opgeleide mannen hun posities misbruiken om oorlogen te voeren’, want dat is nu net wat Woolf in Jacobs kamer niet doet.

Lucy Arts

Elsbeth Etty heeft het over een filmische aanpak en dat typeert Woolfs stijl goed. Alleen, kijken naar filmbeelden is voor de hersenen minder inspannend dan het visualiseren van de beelden die de woorden in dit boek oproepen. Ze doen wel eens naar reflectie verlangen en dan moet je Jacobs kamer even wegleggen.

Petra Visser

Dit is de derde aflevering in de discussie over ‘Jacobs Kamer’ van Virginia Woolf. Discussieer mee via nrc.nl/leesclub, waar ook eerdere artikelen te vinden zijn. Meer informatie is te vinden op the-ledge.nl, die met de Leesclub samenwerkt.

PROGRAMMA 2007-2008:Het dorp Stepantsjikovo (Dostojevski) – Bouvard en Pécuchet (Flaubert) – Jacobs kamer (Virginia Woolf, december) – Een man wordt ouder (Italo Svevo, januari) – Felix Krull (Thomas Mann, februari) – Het genadeschot (Marguerite Yourcenar, maart) – Huwelijksverhalen (August Strindberg, april) – Pnin (Nabokov,)