Welke snelheid klopt: die van de auto of van tomtom?

Waarom geeft de snelheidsmeter in de auto altijd een lagere snelheid aan dan mijn tomtom, vraagt Aart Nierop uit Huizen zich af. En welke meter is betrouwbaarder? Lotte Diephuis uit Amsterdam heeft dezelfde vraag. Alleen, bij haar geeft de meter juist een hogere snelheid aan dan haar navigatiesysteem, schrijft ze.

Wie zeker wil zijn dat hij zich aan de snelheidslimiet houdt, kan beter naar zijn navigatiesysteem kijken. Dat is nauwkeuriger, zegt het bedrijf Tomtom, evenals projectingenieur Lejo Buning van de HTS Autotechniek in Arnhem.

Een navigatiesysteem meet de snelheid op basis van de satellietcoördinaten. Die worden een paar keer per seconde bepaald, volgens Buning.Door te meten hoeveel meter het voertuig zich tussen twee meetmomenten verplaatst, berekent een tomtom de snelheid. De nauwkeurigheid is afhankelijk van het aantal satellieten waarmee het navigatiesysteem contact heeft. Hoe meer, hoe nauwkeuriger.

De snelheidsmeter in de auto bepaalt de snelheid aan de hand van het aantal omwentelingen van de wielen. Volgens Dielen wordt dat gemeten aan de uitgaande as van de versnellingsbak. Door het aantal omwentelingen te vermenigvuldigen met de omtrek van de banden, wordt de afstand berekend die de auto in een bepaalde tijd aflegt.

En daar zit hem de onbetrouwbaarheid. Als de banden een grotere of kleinere omtrek hebben dan de maat waar de autofabrikant vanuit gaat, klopt de snelheid al niet meer. Bijvoorbeeld omdat er te grote of te kleine banden op zitten, of omdat de banden zacht zijn of oud. Volgens Buning is de afwijking meestal niet meer dan 2 procent. De politie houdt er ook rekening mee bij het uitdelen van bekeuringen.

Sommigen zeggen dat autofabrikanten de snelheidsmeters expres te hoog afstellen. Zo krijgt de automobilist niet zo snel een bon. Bovendien lijkt het of de auto harder kan. Buning gelooft hier niks van. „Dan denk je dat je 150 gaat, en rijdt iedereen je voorbij.” 

Elske Schouten