Flitsend leven in high tech sferen

Het leven van een high-techjournalist staat bol van verre reizen en gadgets.

Maar het is niet zo glamoureus als je zou denken, meent de VPRO.

Journaliste Linda ligt met haar laptop in bed. Ze werkt voor een hip internettijdschrift en moet naar China om een vrouw te interviewen die miljonair is geworden in een virtuele wereld. Ze houdt een video-vergadering met haar collega’s Erwin en David. Erwin zit midden in een verhuizing en moet alle apparatuur aansluiten in zijn nieuwe huis, waar de internetverbinding nog niet werkt. David moet ’s avonds twee virtuele piloten interviewen die een nieuwe vluchtsimulator testen in een slaapkamer die is omgebouwd tot cockpit.

Zo begint de nieuwe VPRO-serie In de ban van het ding. De serie volgt Linda, Erwin en David in acht afleveringen op hun speurtocht naar nieuwe gadgets, robots en andere dingen die de mens, volgens de voice-over, compleet maken.

Al snel wordt duidelijk dat het beroep van high-techjournalist minder glamoureus is dan je zou denken. De redacteuren van In de ban van het ding beschikken weliswaar over de nieuwste gadgets en apparatuur, maar ze hebben ook te maken met alledaagse journalistieke tegenslagen zoals interviewkandidaten die opeens rare eisen gaan stellen en niet werkende internetverbindingen.

„Dat komt overeen met de werkelijkheid”, zegt Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright Magazine, die in de serie Erwin speelt. „Het bestaan van een high-techjournalist is niet altijd flitsend. David zit nu bijvoorbeeld vast in een hotel in Moskou. Hij was op weg naar huis vanuit Tokio en de vlucht is gestrand. Er staat een bewaker voor de deur want de passagiers hebben geen visum.”

David is David Lemereis, redacteur van Bright en acteur in In de ban van het ding. Hij was in Tokio voor een item over de mogelijkheid om data te geleiden via het menselijk lichaam.

Hoewel de hoofdrolspelers alle drie voor Bright werken en ongeveer tweederde van de onderwerpen in de serie als artikel in het blad verschijnt, gaat In de ban van het ding volgens de VPRO niet over Bright. „Iedere gelijkenis met bestaande tijdschriften is toeval”, zegt perswoordvoerster Marina Alings. Over het realiteitsgehalte van de film zegt Alings: „Ze zouden het zo hebben kunnen doen.”

De reden dat de VPRO de naam Bright uit de serie weggelaten heeft is de Mediawet, die de Publieke Omroep verbiedt om samenwerkingen aan te gaan met commerciële partijen. Het Commissariaat voor de Media heeft enkele publieke omroepen fikse boetes gegeven voor dergelijke samenwerkingen. Zo kreeg de TROS onlangs een boete van 50.000 euro omdat de omroep in de programma’s Lingo, De Lingo Bingo Show en De Grootste Bingo Ooit de naam van de Sponsorloterij noemde.

Voor Erwin van der Zande, die in 1994 het eerste Nederlandse elektronische tijdschrift uitgaf, is In de ban van het ding zijn eerste ervaring met het maken van een televisieserie. Emotie en je bloot geven werken goed op tv, heeft hij gemerkt. „Dat geldt trouwens ook voor internet. In het Web 2.0 tijdperk tel je niet mee als je niets deelt.”

Bright, dat behalve uit een papieren tijdschrift ook uit een weblog, het evenement Bright.Live en Bright.tv bestaat, is een succesformule. Van der Zande denkt dat de belangstelling van lezers zo groot is door de brede redactionele blik. „Wij schrijven niet alleen over internet en gadgets, maar ook over design en milieu. We kijken niet alleen naar wat je kunt met nieuwe technologie, maar ook naar wat de technologie met ons doet. De redacteuren zijn net als de lezers nieuwsgierige mensen met interesse voor vernieuwing.”

„Bright is nog lang niet uitgegroeid”, zegt uitgever Oscar Kneppers van Tech Media. De oplage van het blad, dat nu bijna drie jaar bestaat, groeit nog steeds en het crossmediale concept is onlangs uitgebreid met een videosite.

‘In de ban van het ding’:Zaterdag 22 december om 20.40 uur op Nederland 3. Op Bright.tv filmpjes van de redactie en een selectie uit materiaal dat elders is verschenen.