Charlie Watts met dochter

Midden jaren zestig was Mick Jagger nog fris, Keith Richards al getekend en Brian Jones nog niet verdronken in zijn zwembad. In die tijd ook stonden The Rolling Stones bij Decca Records onder contract. Het was een woeste tijd; niet alleen werkten de bandleden aan het later gelauwerde Exile on Main Street, ook sloegen ze op de vlucht voor belastinginspecteurs, gebruikten ze heroïne en gaven ze opzienbarende concerten, waaronder het vroegtijdig afgebroken optreden in het Kurhaus en het concert in Altamont waar een Hells Angel een bezoeker neer stak.

Op de tentoonstelling The Decca Years, iconic photographs of The Rolling Stones laten twintig fotografen nu hun foto’s van de Stones uit die roerige tijd (1964-1972) zien.

Ethan Russell fotografeerde de band vanaf het podium, tijdens het optreden in Altamont. Je ziet een Hells Angel, opgewonden jongens en een enkel benauwd meisje dat tegen het podium wordt plat gedrukt. Een foto van Robert Altman (later beroemd regisseur), laat de groep vanuit de zaal zien.

Maar meer nog dan over The Rolling Stones zegt de expositie The Decca Years iets over de popfotografie. Die is sinds de jaren zestig wezenlijk veranderd – en niet altijd ten goede.

Voor de foto’s van The Rolling Stones kregen en namen de fotografen de tijd. De bandleden werden vastgelegd; niet alleen voor, tijdens en na het optreden, maar ook in hun studio en thuis. Zo zien we niet alleen Mick Jagger, karakteristiek met de handen in de heupen achter een microfoon in de studio, maar kijken we ook naar een ontroerend beeld van Charlie Watts, in een weiland in Sussex, zijn dochtertje op de heup.

Minder huiselijk zijn de foto’s van Dominque Tarlé. Hij fotografeerde de bandleden en hun gevolg tijdens hun verblijf in Zuid-Frankrijk. Op de tafel staan lege flessen en volle asbakken, in de stoel ligt een wonderschone blondine met zilveren hakken. Keith Richards ligt te dweilen op het parket.

Dergelijke foto’s worden amper nog gemaakt. Al te vaak mogen popfotografen alleen tijdens het openingsnummer fotograferen – daarna moeten ze vertrekken. Het levert eenheidsworsten op, mede omdat ze uit dezelfde hoek fotograferen.

Tot welke hoogten een toegankelijke band en een creatieve fotograaf kunnen reiken, is te zien op The Decca Years in Rotterdam. Mooie beelden, een nog mooier tijdsbeeld. Zo wint iedereen: muzikant, fotograaf en kijker.

The Decca Years. Tot 13 jan. VIP’s Galleries, Van Vollenhovenstraat 15, R’dam. Di t/m zo 12.00 - 18.00 uur. Inl. 010 - 2251120 of www.vipsart.nl