Campagne WK 2018 kost 17 miljoen euro

De gezamenlijke campagne van Nederland en België om het wereldkampioenschap voetbal van 2018 naar de Lage Landen te halen, gaat 17 miljoen euro kosten. Het overgrote deel van dat bedrag komt van privésponsors. Dat is gisteren medegedeeld tijdens de presentatie van de Belgische plannen in Brussel. Beide landen investeren 8,5 miljoen.

Nederland en België organiseerden in 2000 succesvol het Europees kampioenschap. Daarna groeide het idee om ook een gooi te doen naar het wereldkampioenschap. Voor 2018 zijn Nederland en België de underdogs. Het Nederlands-Belgische bod krijgt hoogstwaarschijnlijk concurrentie van een dozijn landen, waaronder Engeland, de Verenigde Staten, China, Rusland en Australië.

„Wij hebben al bewezen dat we samen een groot toernooi kunnen organiseren”, zei Alain Courtois, de Belgische directeur van het project. De wereldvoetbalbond FIFA maakt in december 2011 bekend wie het WK organiseert, het officiële voorstel moet in 2010 binnen zijn. „Maar we hebben absoluut geen tijd te verliezen”, aldus Courtois. Hij is ervan overtuigd dat Europa het WK van 2018 zal binnenhalen. In 2010 wordt het toernooi in Zuid-Afrika gespeeld, vier jaar later is Zuid-Amerika aan de beurt. Brazilië is tot nu de enige kandidaat.

In België hebben zes steden interesse getoond om een nieuw stadion met 40.000 zitplaatsen te bouwen, of de bestaande faciliteiten aan te passen. België heeft nu geen enkel stadion waar WK-voetbal kan worden gespeeld. Brussel heeft plannen om een nieuw stadion te bouwen om het verouderde Koning Boudewijnstadion te vervangen. Ook Rotterdam heeft plannen om een nieuw stadion te bouwen dat de Kuip moet vervangen. (AP)