Bronnenkritiek

Afgelopen maandag ging onze serie ik-krijg-altijd-gelijk over het vermijden van het gebruik van het woord ‘niet’. We voerden ook de deskundige Kevin Hogan op, auteur van het boek The psychology of persuasion.

Een van de bezoekers van de website ging op onderzoek uit en vond een foto van Hogan die hij in een van zijn postings publiceerde. Dat was schrikken! Onze deskundige, die in zijn boek de indruk wekte een erudiet mens te zijn en die zijn verhaal met ogenschijnlijk solide argumenten had onderbouwd, stond afgebeeld als… tja, als wat eigenlijk? Op z’n best als een parodie op Playboy-baas Hugh Hefner. Op z’n slechtst als een ordinaire pooier. Het beeld: een breed lachende, kalende man van middelbare leeftijd, te midden van drie mooie jongedames in weinig verhullende badkleding.

Nu zouden we ons natuurlijk gemakkelijk kunnen verweren tegen het gebruik van dit beeld. We zouden kunnen betogen dat deze foto niets aantoont over Hogans kennis van zaken – noch over een eventueel gebrek daaraan – en ons daarom geen reden geeft aan de inhoud van zijn boek te twijfelen. We zouden zelfs brutaal kunnen beweren dat het met Hogans psychology of persuasion blijkbaar wel goed zit, gezien zijn schare vrouwen.

Maar willen we ons eigenlijk wel verdedigen tegen deze aanval op onze geloofwaardigheid? Nou nee. Ik niet, althans. Deze foto is simpelweg zó verschrikkelijk fout dat het plaatsvervangende schaamrood mij naar de kaken stijgt. Ik geef het dus maar gewoon toe: dit was een subliem staaltje bronnenkritiek dat bovendien nog maar eens heeft aangetoond hoe sterk de overtuigingskracht kan zijn van een zorgvuldig gekozen beeld. Kevin Hogan? Wie zegt u?

Reageren? www.nrcnext.nl/ikkrijgaltijdgelijk

Maandag deel 9 van de serie