Testosteron versus de tijdgeest

Roetfilter, zone-vignet, fijnstoftaks. De ene na de andere milieumaatregel komt op de automobilist af. Is er nog Freude am Fahren?

De Europese autoliefhebber had het in 2007 niet gemakkelijk en 2008 wordt niet veel beter. In het jaar van Al Gore leidde een nieuw milieubewustzijn tot een baaierd aan regelgeving die moet bijdragen aan een schoner milieu, maar die niet noodzakelijkerwijs leidt tot meer Freude am Fahren.

Naast vertrouwde kwellingen als files en hoge brandstofprijzen maakte de autobezitter kennis met de begrippen CO2-heffing en fijnstoftaks. In België geldt vandaag een maximum van 90 km per uur wegens te veel fijnstof.

Kalm met het voetje, luidt het devies. Wie plankgas zijn individuele vrijheid pleegt te vieren in bucolische haarspeldbochten, brengt het klimaat uit balans. En die geperforeerde testosteronhandschoentjes lijken ook te wringen met de tijdsgeest.

In Duitsland worden vanaf 1 januari extreme vervuilers aan banden gelegd. Elders wordt vervuiling straks via de fiscus extra belast. Gisteren presenteerde de Europese Commissie een plan om autofabrikanten door middel van boetes te dwingen schonere auto’s af te leveren. Daardoor zouden auto’s gemiddeld 1.300 euro duurder worden.

En dat is, afgaande op het publieke debat, nog maar het begin. Frankrijk overweegt een moratorium op de aanleg van wegen. De burgemeester van Milaan maakte zich deze week sterk voor een centrumheffing naar het voorbeeld van Londen. Nederland baarde opzien met het voornemen een kilometerheffing in te voeren. Onbekommerd genieten van het statussymbool wordt stilaan lastiger en het gaat in elk geval meer kosten.

De consument reageert per land verschillend. In Nederland werden in het najaar uitzonderlijk veel auto’s gekocht, vermoedelijk omdat de consument prijsverhogingen voor wilde zijn. In Duitsland kochten particulieren dit jaar het minste aantal auto’s sinds de Duitse eenwording in 1990. „De consument is afwachtend en in verwarring”, zegt Jens Katemann van autoblad Auto Motor und Sport.

[Vervolg AUTORIJDEN: Pagina 7]

AUTORIJDEN

Met een SUV lig je er nog niet uit

[Vervolg van pagina 1] „De kosten van de auto zijn sinds 2000 sneller gestegen dan de lonen. Daar kwam de onzekerheid bij over extra lasten ten gevolge van de milieudiscussie.” De afzet van Europese fabrikanten viel in november 1 procent lager uit dan een jaar eerder.

De Europese autopers is de discussie over groener rijden niet ontgaan. De Franse website Autodeclics biedt de mogelijkheid om snel op te zoeken welke boete de overheid in petto heeft voor auto’s met een te hoge CO2-uitstoot (1.600 euro voor een Audi A8). Autoweek lanceerde deze maand de website groenopweg.nl. Autobijbel Auto Motor und Sport stelde de terugblik op 2007 geheel in het teken van het milieu.

De klimaatdiscussie gaf de anti-autolobby een bescheiden impuls. Het ledental van actiegroep Gröna Göteborg, bijvoorbeeld, steeg met 30 procent. Het zijn slechts passieve leden, relativeert Ian Fiddies. Maar toch. Acties krijgen meer aandacht en passanten reageren minder agressief op Fiddies en collega’s. Ook Jeroen Verhoeven, die namens Friends of the Earth in Brussel SUV’s op de korrel neemt, was blij verrast toen een actie in november meerdere tv-ploegen trok.

De activisten voelen zich sterker, maar blijven nuchter. ,,Er is aandacht voor onze argumenten, maar men past zijn gedrag niet aan”, zegt Verhoeven. „In Zweden wil men graag op het platteland wonen, maar men wil ook graag een grote auto om er te komen”, zegt Fiddies.

De auto heeft wind tegen, maar om de status van de automobiel te ondermijnen is meer nodig dan een fiscale malus. „Het is zeker sexy om in een schone auto te rijden”, zegt Katemann, „maar als je in een SUV rijdt word je nog niet door je vrienden verstoten.”