Betere filemelding levert geen tijdswinst op

Besparen automobilisten tijd als ze precies weten waar de files staan? Volgens Tomtoms HD Traffic wel. Dit navigatiesysteem meet files door gsm’s te volgen.

HD Traffic X van Tomtom

Het is een fascinerende gedachte. Miljoenen mobiele Vodafone-bellers geven, zonder dat ze het beseffen, een inschatting van de verkeersdoorstroming in Nederland. Met die gegevens en de nieuwe HD Traffic-dienst van Tomtom staat de eigenaar daarom „nooit meer in de file”, aldus de producent. NRC Handelsblad dook de avondspits in om te kijken of dat klopt.

De HD Traffic One XL Europe (389 euro) ziet eruit als een gewone Tomtom: zuignap aan de voorruit, inhaken en rijden maar. Elke drie minuten krijgt het toestel met een bescheiden piepje een telefonische verkeersupdate door via de ingebouwde simkaart van Vodafone. Tegelijkertijd geeft de HD Traffic ook de locatiegegevens door aan de algemene database. Allemaal strikt anoniem, en ook een Vodafone-abonnement is niet nodig, aldus Tomtom.

De verkeersinformatie die wordt doorgegeven is anders dan gebruikelijk: filemeldingen kwamen tot nu nog van meetpunten in de snelweg. Maar HD Traffic analyseert ‘live’ de anonieme locatiegegevens van mobiele bellers om de doorstroming in het verkeer in te schatten – ook in de stad. HD Traffic kan zo opstoppingen herkennen op 23.000 kilometer van het Nederlandse wegennet, maar werkt nog niet in het buitenland.

Volgens Tomtom en Vodafone is de software die de verkeersanalyse maakt in staat om het verschil te zien tussen een stilstaande trein naast de weg en een verkeersopstopping. Ook zou een file op één baan van de Brienenoordbrug te onderscheiden zijn van een complete file.

In de praktijk is de HD Traffic behoorlijk nauwkeurig. Wel blijkt tijdens de test dat de verkeersinformatie via traditionele TMC-systemen (Traffic Message Channel) soms sneller is. Misschien doordat het een tijdje duurt voordat er voldoende Vodafone-bellers in de file staan om daar verantwoorde uitspraken over te doen.

Enkele voorbeelden van testritten die uitgevoerd werden met twee navigatiesystemen: de HD Traffic en een traditioneel TMC-systeem van Pioneer.

Rit 1: Utrecht-Oss, donderdagavondfile op de A2. Tomtom voorspelt 13 km file en twintig minuten vertraging, maar de TMC-informatie van het vaste navigatiesysteem geeft 2 km file en 2 km druk verkeer door. Dat laatste klopt: de uiteindelijke vertraging blijkt een minuut of vijf.

Rit 2: Rotterdam Alexander-Den Haag Binnenhof. Tijdens een ritje in de avondspits geeft de Tomtom de juiste minuten vertraging aan. Als de file langzaam oplost, verandert ook de aankomsttijd. Ook de trajectcontroles worden goed aangegeven.

Rit 3: Rotterdam Alexander-Aalsmeer in de vrijdagavondspits. De routeplanner op internet geeft als snelste route via Den Haag en Leiden, zonder al te ernstige files. Tomtom wil richting Gouda de A20 op omdat daar minder file zou staan. De weg via Den Haag levert – tegen de voorspelling in – toch twee minuten tijdswinst op.

„Nooit meer in de file”, dat gaat niet lukken met HD Traffic. Zeker niet in de spits.

Toch is het prettig dat vertragingen niet in kilometers, maar in minuten worden weergegeven. Het geeft een berustend gevoel achter het stuur, de wetenschap dat je zelfs met vloeken, tieren, toeteren, doelloos omrijden en woest afsnijden niet meer dan een paar minuten tijdswinst kunt halen. Er zit maar één ding op: uitzitten die file.

Video en meer details van HD Traffic op nrc.nl/hebben