‘Agressieloket’ met vaste stoelen

Amsterdam heeft deze week een ‘agressieloket’ geopend voor werkzoekenden. Het is bedoeld voor zo’n zeventig cliënten van de sociale dienst (DWI) die wegens agressief gedrag niet meer welkom waren. Het ‘loket’ is zodanig ingericht dat personeel niet met meubilair kan worden bedreigd.

De stoelen zijn verankerd, het bureau is zo breed dat een bezoeker niet bij computer of medewerkers kan komen. Is de situatie toch bedreigend, dan komt met een druk op de knop een stootvaste glazen plaat naar beneden die de medewerkers scheidt van de agressieve cliënt.

Hoewel weinig werkgevers uit zijn op agressief personeel, dient DWI ook voor de lastigste categorieën werkzoekenden te bemiddelen. Wethouder Hennah Buyne (Werk en Inkomen, PvdA): „Ze zullen geen Engelse butler worden, maar ruig werk in de haven moet lukken.”

De zeventig „lastige klanten” van DWI hebben allen een toegangsverbod tot de gewone vestigingen gekregen na herhaalde bedreigingen, scheldpartijen of fysiek geweld. De tien medewerkers die het agressieloket bemannen zijn extra getraind in de omgang met moeilijke cliënten. Ze werken in koppels en laten zich volgens wethouder Buyne niet makkelijk intimideren. „Zij zullen dwingend duidelijk maken dat dit gedrag niet beloond wordt, ook niet door een werkgever. DWI wil hen leren zich te beheersen.”

Het agressieloket is ondergebracht in een kantoor aan de Herikerbergweg in Amsterdam-Zuidoost. Anders dan bij de zes ‘inloopplekken’ van DWI was hier al zware beveiliging aanwezig.

De dienst begint het project kleinschalig. Tot eind januari zijn er vijf gesprekken met problematische cliënten gepland. Daarna wordt de effectiviteit van het agressieloket besproken.