Vrij naar Warhol: kunsthuis, géén drugs

Performancekunstenares Marina Abramovic heeft in de buurt van New York een groot theater gekocht. Ze wil er voorstellingen geven en workshops houden. „Ik wil dat het een researchcentrum voor performance wordt.” Dat zegt Abramovic (61) tegen The Art Newspaper. De Joegoslavische kunstenares woonde na 1976 een tijdlang in Nederland waar ze, tot 1988 samen met haar toenmalige partner Ulay, vaak optrad. Hun performances en video’s waren altijd erg fysiek, waarbij pijn niet werd geschuwd.

Abramovic verhuisde een paar jaar geleden naar New York uit onvrede met het Nederlandse kunstklimaat. Om het voormalige theater in het plaatsje Hudson, zo’n twee uur reizen van New York, te betalen heeft ze nu haar Amsterdamse huis verkocht. De afgelopen tijd is het pand dat iets minder dan een miljoen kostte gebruikt als tennishal en pakhuis. Het moet ingrijpend worden verbouwd.

„Het was de grote droom in mijn leven om een centrum te maken voor het behoud van de performancekunst. Het wordt een laboratorium”, zegt Abramovic. Ze wil in het centrum ook wetenschappers, filosofen en anderen uitnodigen die niets met performance te maken hebben en daarom een interessant licht op de kunstvorm kunnen werpen. „Het moet zoiets worden als Andy Warhols Factory, maar dan zonder de drugs.” Een ander doel van het centrum is het publiek helpen performancekunst te begrijpen. Abramovic zal een bibliothecaris aanstellen voor het beheer van de uitgebreide collectie boeken en andere materiaal die ze recent uit Nederland heeft laten overkomen.

Vorig jaar organiseerde Abramovic reprises van beroemde performances van onder meer Bruce Nauman en Vito Acconci in het Guggenheim in New York. In 2010 krijgt ze een retrospectief in het Museum of Modern Art in New York. Haar Foundation for Preservation of Performance Art in Hudson moet voorjaar 2008 openen.