Domino D-Day

Tel even mee: alle kranten, plus alle journaals, plus alle actualiteitenrubrieken, plus alle nieuwssites, keer alle columnisten en commentatoren – een kleine rekensom leert dat minstens duizend verschillende mediakanalen melding hebben gemaakt van het wedstrijdje ‘politicus van het jaar’, georganiseerd door een tv-programma dat zelf nog mediageiler is dan de politica die dit jaar wederom de eer te beurt viel.

EénVandaag. En de rest volgt morgen.

De redactie zal nóg meer hebben geglunderd dan Rita. Reken maar dat ze de tv hebben afgelikt, toen het ‘nieuws’ eenmaal op teletekst stond en Domino D-Day in medialand weer begonnen was. „Heel erg bedankt”, zei Verdonk – ook namens EénVandaag. Want journalistiek Nederland heeft inmiddels hetzelfde doel als de politici waar ze verslag van doen: aandacht genereren. Dat de één het stemmen trekken noemt, en de ander kijkcijfers scoren, is slechts een minimaal taalkundig onderscheid dat niet kan verhullen dat beide partijen, zowel de parlementaire journalisten als de politici, allang niet meer in Den Haag, maar in Hilversum werken.

Wie stemde zo massaal op Rita? Het EénVandaag-opiniepanel. Sinds wanneer is een tv-programma een sociologisch relevant kenmerk van een bevolkingsgroep?

Het leert ons alleen wat we al wisten: dat de democratie achterhaald is en plaats heeft moeten maken voor de mediacratie. Kijkers is geld, aandacht is macht. En de controle van die macht zit in precies hetzelfde schuitje. Je kunt je afvragen of er van controle nog wel sprake is. Het lijkt meer op een innige vriendschap. De journalist zit niet meer in de Tweede Kamer, nee, de macht schuift gezellig aan in de studio.

Wáár wordt hier eigenlijk politiek bedreven?

De NOS deed overigens nog een eigen peilinkje, onder parlementaire journalisten en – ach kom, het is toch gratis – de internettende medelander. Het journaille wees Alexander Pechtold (D66) als beste politicus aan, de online SGP-jongeren Bas van der Vlies (SGP). Maar wie was volgens het persbericht „de grote winnaar”? Geert Wilders. Omdat hij „voortdurend de publiciteit haalt”, stond erbij.

I rest my case.

Rob Wijnberg

nrc.next-redacteur en filosoof.