Test: onderweg met TomTom HD Traffic

TomToms nieuwe verkeersinformatiedienst, HD Traffic, is een paar weken op de markt. Het Hebben-team is in die tijd met de TomTom HD Traffic One XL Europe de avondspits ingedoken. Is het nu echt afgelopen met de files en - belangrijker - is dat 120 euro per jaar waard?

  • Allereerst een korte video-impressie van de HD Traffic
  • Lees hier de rest van de review.

    Navigatiesystemen zijn de laatste jaren behoorlijk in prijs gekelderd. TomTom, de grootste marktpartij in dit segment, is daarom inventief in het uitbreiden van de betaalde diensten. Betalen voor reguliere verkeersinformatie kostte al dertig euro bij TomTom. Voor HD Traffic, een systeem dat vaker en nauwkeuriger verkeersinformatie belooft, betaal je 120 euro per jaar. Alleen het eerste jaar is gratis.

    HD versus TMC
    Tot nu toe wordt de fileinformatie bepaald door de doorvoergegevens die met lussen in de snelwegen berekend worden. Veel navigatiesystemen ontvangen die gegevens via TMC (Traffic Message Channel). TomTom gebruikt de anonieme locatiegegevens van mobiele Vodafone-bellers om de doorstroming in het verkeer in te schatten. Dankzij de bewegingen van mobiele telefoons kun je statistisch verantwoorde uitspraken doen over de doorstroomsnelheid in de stad - niet alleen op de snelwegen. TomTom zou over 23.000 km weg de verkeersdoorstroming goed in kunnen schatten. Traditionele TMC-systemen dekken 2.300 kilometer in Nederland maar werken wel in het buitenland, in tegenstelling tot HD Traffic.

    De HD Traffic toestellen maken via een ingebouwde simcard elke drie minuten contact met de database om nieuwe verkeersinformatie te ontvangen. Die is grotendeels gebaseerd op snelheidsprofielen van mobiele bellers. Ook de HD Traffic-deelnemers zelf doen mee aan de poule van anonieme fileverkenners. Het simkaartje dat de verkeersinformatie ontvangt, verzendt zelf gegevens naar de algemene database.

    Volgens TomTom en Vodafone is de software die de verkeersanalyse maakt in staat om het verschil te zien tussen een stilstaande trein in een weiland naast de weg, en een verkeersopstopping. Ook zou een file op één baan van de Brienenoordbrug te onderscheiden zijn van een complete file. Wel blijkt tijdens de test dat de verkeersinformatie via traditionele TMC soms sneller is. Misschien omdat het een tijdje duurt voordat er voldoende Vodafone-bellers in de file staan om daar verantwoorde uitspraken over te doen.

    Een andere potentiële zwakheid is dat locatiebepaling in de stad nauwkeuriger is dan elders, omdat daar de GSM-masten daar talrijker zijn en een kleiner gebied bestrijken. Met andere woorden: een telefoon op het Leidseplein in Amsterdam kan nauwkeuriger gelokaliseerd worden dan een mobieltje op, pak ‘m beet, de N303 tussen Harderwijk en Putten.

    In de file

    Tijdens de testperiode werd TomTom HD Traffic vergeleken met een referentie routeplanner, een ingebouwd Pioneer-systeem met de reguliere TMC-info.

    Voorbeeld 1: ritje Utrecht- Oss, aan het einde van de gebruikelijke avondfile op de A2. TomTom voorspelt 13 km file en twintig minuten vertraging, maar de TMC-informatie van het vaste navigatiesysteem geeft 2 km file en 2 km druk verkeer door. Dat laatste klopt: de uiteindelijke vertraging blijkt een minuut of vijf.

    Voorbeeld 2: Rotterdam-Alexander - Den Haag Binnenhof. Tijdens een ritje in de avondspits geeft de TomTom de juiste minuten vertraging aan. Als de file langzaam oplost, verandert ook de aankomsttijd. Ook de trajectcontroles worden goed aangegeven.

    Afbeelding_2.pngVoorbeeld 3: Rotterdam Alexander -Aalsmeer in de vrijdagavondspits. De online routeplanner (Routenet.nl) geeft als snelste route die via Den Haag en Leiden, zonder al te ernstige files (trafficnet.nl). Dat is links de A20 op richting Rotterdam. TomTom wil echter richting Gouda de A20 op. Daarbij is een aankomsttijd aangegeven met een speling van 13 minuten.
    Zodra we de route forceren en toch via Den Haag rijden, verandert de speling naar 15 minuten en winnen we twee minuten.

    Voorbeeld 4: Woonwijk in Beuningen, Gelderland. Naar Beuningen toe rijden via de snelweg is geen probleem, maar in een knusse woonwijk op de routeplanner je weg vinden is andere koek. De TomTom blijft regelmatig ‘haken’, waardoor je in Vinex-city al snel de afslag voorbij bent die je had moeten hebben. Eén troost: het referentienavigatiesysteem vergist zich ook, maar dan in het eenrichtingsverkeer. Onder dat soort omstandigheden kun je beter op je gezond verstand vertrouwen en op het verkeer letten in plaats van naar twee navigatiesystemen te luisteren.

    tomtom_glad.jpgVoorbeeld 5: Utrecht -Amsterdam. Op een zondagmiddag geeft Trafficnet.nl een verkeersopstopping aan op de A2 van 5 km, wegens een ongeval. Volgens TomTom HD Traffic zijn er op de route geen incidenten. Na tien minuten blijkt er wel toch 2,6 km file te staan, een vertraging van 5,25 minuten. Ook wordt aangegeven dat het glad kan zijn in het westen van het land. (zie afbeelding)

    Zeg nooit nooit

    Afbeelding_1.pngDe betrouwbaarheid van de Traffic informatie is op basis van deze kleine steekproef niet goed in te schatten. Maar “nooit meer in de file”, zoals op de TomTom-site staat, dat gaat je met de HD Traffic niet lukken. In plaats daarvan weet je nu wel nauwkeuriger hoeveel je te laat komt, omdat de vertragingen niet in kilometer, maar in minuten worden weergegeven. Ook de functie van vertraging in de stad is handig, alsmede de optie om met één knop op de route de vertraging op de woon-werkroute af te lezen.
    Voor ervaren filerijders zal het geen nieuws zijn: in geen van de filegevallen suggereerde TomTom een andere route om toch sneller op de bestemming aan te komen. Ook andere wegen zitten tijdens de spitsuren zo verstopt dat je daar niet je verloren reistijd zult inhalen. Voor calamiteiten buiten de spits zou het mogelijk wel een tijdsbesparing kunnen opleveren.

    Het betalingsmodel
    De One HD Traffic is verder sober uitgevoerd: geen bluetooth headsetfuncties of video’s en mp3’s afspelen, zoals bij de TomTom Go-serie. Bij de aanschaf van een HD Traffic-apparaat (389 euro) zit een jaar gebruik van de dienst in begrepen. Daarna betaal je 9,95 euro per maand voor alle diensten, inclusief de verkeersinformatie. Mobiele snelheidscontroles mag TomTom overigens niet doorgeven, maar de meeste vaste flitsers en trajectcontroles zijn wel vermeld. Ook de Map Share-dienst zit in het pakket. Daarbij herstellen TomTom-gebruikers fouten op de kaart en delen dat met anderen.

    Samenvattend:
    Pluspunten
    + Uitgebreide verkeersinfo in Nederland
    + Vertraging in minuten geeft goede inschatting vertraging
    + Goede GPS-ontvangst, ook onder het dashboard
    + Snelle verversing van verkeersinfo
    + Lichtgewicht

    Minpunten
    - Files ontwijken lukt niet
    - Nog geen twee uur op een accu
    - accu laadt traag op
    - geen adapter voor thuis meegeleverd
    - sobere uitvoering (geen bluetooth headset of mp3’s afspelen)

    Afmetingen: 119 x 86 x 27 mm;
    Gewicht: 230 gram;
    Scherm: 4,3 inch LCD, 480 x 272 pixels
    Processor: 266 MHz
    Geheugen: 32MB RAM, 1GB ROM, uit te breiden met SD-card
    Batterij: 1100 mAh Lithium-polymeer