Opera uit de ‘Met’ is topzang in bios

Opera Roméo et Juliette in de 'Met’. Gezien: 15/12 Tuschinski, Amsterdam. Inl.: www.patheopera.nl en www.cinemec (Ede)

Ook in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski werd geapplaudisseerd na afloop van Gounods opera Roméo et Juliette, zij het veel bescheidener dan tegelijkertijd in de Metropolitan Opera in New York.

Voor het eerst kon het Nederlandse publiek in bioscopen in Amsterdam, Den Haag en Ede live een matinee-voorstelling zien in een van de beroemdste opera’s ter wereld: de ‘Met’, befaamd om visueel aansprekende ensceneringen met ’s werelds topsolisten.

Elders op aarde werd de opera via satelliet vertoond in nog zeshonderd bioscopen – nooit was er een groter publiek dat opera kon zien in high-definitionkwaliteit op zulk groot formaat. Drie keer waren er minieme haperingen.

In Roméo et Juliette zongen Roberto Alagna en Anna Netrebko, de tenor Plácido Domingo dirigeerde. Alagna, die een jaar geleden tijdens een Aida in Milaan ruzie kreeg met het publiek, wegliep en door de Scala werd ontslagen, revancheerde zich. Hij was in vorm en zong zoals op dit niveau mag worden verwacht.

Netrebko, dé sopraan van dit moment, maakte haar faam met veel furore meer dan waar. En de in New York zeer geliefde Domingo was een prima dirigent in dit werk dat hij goed kent: hij zong ooit de rol van Roméo.

De fraai ogende enscenering van de Vlaming Guy Joosten bleek een combinatie van ouderwetse ‘zingende jurken’ en aantrekkelijk regisseurstoneel: het drama speelde zich af in de tijd van de astronomische ontdekkingen van Galilei en het liefdesbed zweefde tussen de sterren. De priester die in Verona het stiekeme huwelijk voltrok, dronk wijn uit de Chianti-streek.

In de bioscoop ziet men meer dan in de zaal in New York: close-ups en shots van boven het podium, maar ook gesprekjes van sopraan Renée Fleming met solisten en dirigent. Het aardigst waren de beelden achter het doek: Netrebko kleedt zich om, Alagna drinkt sinas uit de fles.