Een vrolijke lofzang op de netwerksamenleving

Tentoonstelling

At Random? Netwerken en kruisbestuivingen.

T/m 6 april in Museum de Paviljoens, Almere ****

At Random in Museum De Paviljoens is een vrolijk makende groepsexpositie van kunstenaars die zich vooral bezighouden met internet en met publieksparticipatie. De catalogus van ontwerpstudio LUST bijvoorbeeld kun je zelf uitprinten op papier in verschillende kleuren. Er zitten blokjes tekst, van internet geplukt, als noten door de tekst verspreid. Bij elke printgang zitten ze op een andere plaats. Elke editie is dus uniek. Helaas is het papier niet helemaal in orde. Het moet eerst even gedroogd worden, voor het de kopieermachine in kan. Jammer dus, een groen-lila catalogus zit er vandaag nog even niet in.

Ook de bijdrage van Jeanne van Heeswijk is kleurrijk. Van Heeswijk heeft een uitgebreid grafisch overzicht aan de muur gehangen van alle mensen en organisaties met wie ze tijdens haar sociale kunstprojecten heeft samengewerkt. Cirkels en lijnen in alle kleuren vullen het papier.

Die grafiek dient weer als achterliggend systeem voor een installatie van aardappelen. Elke soort samenwerking heeft van de kunstenaar zijn eigen aardappelsoort gekregen. Schrijvers worden vertegenwoordigd door het aardappelras Fabula, kunstenaars zijn Picasso. Het is een fantastisch bouwwerk, met fijne ijzerdraadjes aan elkaar gebonden. De zoete aardappels, als centrum van de conglomeraten, lekken hun sappen in plasjes op de grond. Elders spruit een aardappel uit.

Alles in At Random, of het nu grafieken zijn of foto’s, is informatie. Alles is goed vormgegeven, lekker en gelikt. De informatie die we aantreffen is een lofzang op de netwerksamenleving. Het duo Kkep laat dat vrij direct zien met hun computerprogramma Bliin. Op de site www.bliin.com, kunnen we bepaalde mensen volgen. Voor de gelegenheid kregen kunstenaars en curatoren een account. En als het goed is, loggen ze regelmatig in, zodat we kunnen zien waar ze zich bevinden. Tot nu toe zie je vooral dat iedereen een paar weken geleden in De Paviljoens was, tijdens de opening.

Maar De Paviljoens wil met deze expositie meer laten zien dan alleen wat netwerkkunst behelst. In de inleidende zaaltekst wordt het boek van Richard Florida, The Rise of the Creative Class, uit 2002 aangehaald. Volgens hem is de creatieve industrie een enorme boost voor de economie. Hier dient zijn tekst bijna als een open uitnodiging om De Paviljoens rustig te laten voortbestaan. Want de toekomst van het museum is onzeker, nu de gemeente Almere de subsidie dreigt stop te zetten. At Random is dan ook deels te lezen als een boodschap aan de gemeente: kijk eens wat hier gebeurt, kijk eens naar de kunst die we naar Almere halen, en met de kunst het netwerk aan vormgevers, kunstenaars en organisatoren. Zo heeft At Random toch nog een politiek tintje. Misschien zou de gemeente Almere het boek van Florida er nog eens op na moeten slaan, voordat het museum de nek wordt omgedraaid.