UPI onderzoekt ‘Alles is liefde’

Bij Universal Pictures International (UPI) ging de bel rinkelen toen ze gisteren in de krant lazen dat producent Motel Films de remake-rechten van de film Alles is Liefde aan België en Frankrijk had verkocht. Alles is Liefde, dat was ze bij UPI ook niet ontgaan, is zorgvuldig afgekeken van de Britse romantische komedie Love Actually uit 2003. En aangezien Universal de rechthebbende van Love Actually is, heeft het Nederlandse kantoor van de Amerikaanse filmstudio besloten te kijken of er juridisch misschien iets te halen valt.

„Het gaat niet om het geld, want dat kan op alle inkomsten van de studio hooguit een heel kleine som zijn”, zegt Ab Heskes van het legal department van UPI in Amsterdam. „Het gaat ons om het precedent.”

De makers van Alles is Liefde hebben geen geheim gemaakt van wat het voorbeeld was voor scenarioschrijfster Kim van Kooten en regisseur Joram Lürsen: de kruisende romantische verhaallijnen, de setting in het feestseizoen (Kerst in Londen, Sinterklaas in Amsterdam), het volksmeisje dat sjans krijgt met de hoge piet (de Britse premier, een Nederlandse prins), tot de rode belettering van de poster aan toe. Vrijwel alle recensies vergeleken Alles is Liefde met de film van Richard Curtis.

Maar een regelrechte kopie van Love Actually is Alles is Liefde zeker niet, dat weet Heskes ook wel. Daarvoor zijn de verschillen weer te groot. Er bestaat wel zoiets als een format-recht in het rechtsdomein van het intellectueel eigendom, maar dan moet het format volgens Heskes wel gedeponeerd zijn. „Dat gebeurt regelmatig bij tv-formats, maar zelden bij een speelfilm. Bij deze in elk geval niet.”

Vandaar dat Jeroen Beker, directeur van Motel Film zijn schouders ophaalt over de mededeling dat Universal ‘kijkt’ naar de deal met België en Frankrijk. „Kim van Kooten heeft een hartstikke origineel script geschreven. En als ze bij Universal echt dachten dat het plagiaat was, dan hadden ze eerder aan de bel moeten trekken. Niet pas nu ze zien hoe succesvol de film is.” En succesvol is Alles is Liefde zeker. Al na drie weken bracht distributeur A-film dit bericht naar buiten: „De film heeft, gemeten over de eerste drie weken, meer bezoekers getrokken dan de Engelse klassieker Love Actually.”

Nu staat de teller al boven het miljoen bezoekers. „Ik denk dat we Kruimeltje met de Kerst gaan inhalen”, zegt Beker. De film van Maria Peters uit 1999 is na Flodder in Amerika de meest succesvolle film van de laatste 15 jaar: Flodder haalde 1,5 miljoen bezoekers, Kruimeltje ruim 1,1 miljoen. „Wij gaan 1,3 of 1,4 miljoen bezoekers halen”, schat Beker.