Klimaatproducten

‘Optimaal inspelen op klimaatverandering én 13,1 procent rendement binnen een half jaar’, ‘Tot 1 procent korting op uw hypotheekrente én meebouwen aan een beter klimaat’, ‘Uw vermogen verdubbelen in 10 jaar én uw hypotheek sneller aflossen’.

Al dit moois – althans, volgens reclames – is bereikbaar met financiële klimaatproducten. Consumenten vallen ervoor bij bosjes, want het broeikaseffect beklemt ons sinds Al Gore’s documentaire An inconvenient truth. We willen wel rendement, maar ook een duurzame aarde. Geldbedrijven begrijpen dat en bieden de helpende hand. En zo is er, sinds Gore’s wereldtournee, een hoosbui van klimaathypotheken, klimaatbeleggingsfondsen, klimaatspaarrekeningen en klimaatcreditcards over ons uitgestort.

Klimaat verkoopt goed, maar is geen eenduidig predicaat. Een klimaathypotheek biedt een rentekorting als je je woning duurzaam verbouwt, een klimaatspaarbank doneert aan een milieuorganisatie, en een klimaatcreditcard compenseert de CO2-uitstoot van je aankopen.

Klimaatbeleggingsfondsen zijn er in soorten en maten. De een investeert in bedrijven die ‘iets’ doen met zonne-energie, windmolens, het tropisch regenwoud, recycling, waterontzouting of energie-efficiency; een ander haalt winst uit een kerncentrale of uit bedrijven die iets energiezuiniger werken dan vorig jaar. Overigens zijn de klimaatpolis en de klimaatlening (nog) niet bedacht.

Hoewel? Er zijn wel levensverzekeringen met kosten en voorwaarden waar je bloeddruk van stijgt. Dan kan de verwarming lager.

Een rentekorting of CO2-compensatie kan weinig kwaad. Het nut van klimaatfondsen is echter twijfelachtig. Een klimaatfonds is een zogeheten themafonds. Bij een themafonds beleg je niet maximaal gespreid – wereldwijd – maar in één ontwikkeling of overtuiging, in dit geval het klimaat. Hiermee doe je een paar, vroeger veel geroemde, voordelen van wereldwijde beleggingsfondsen teniet.

Ten eerste spreidt een klimaatfonds beleggingsrisico’s niet maximaal, maar hooguit binnen het thema. Uw geld loopt dus meer gevaar. Ook beleg je met een themafonds sneller in een hype. Op dit moment jagen beheerders in klimaatfondsen met zijn allen op een beperkt aantal klimaatvriendelijke initiatieven. Dan stijgen ofwel de investeringsprijzen, of de kwaliteit van de beleggingen zakt. In beide gevallen daalt uw rendement.

Ja maar, roept de beheerder nu: „duurzame bedrijven maken bovengemiddelde winsten”. Nou en? Een goed wereldwijd beleggingsfonds belegt hopelijk ook in de meest rendabele bedrijven. De ene keer is dat duurzaamheid, een volgende keer innovatie, vrouwelijk management, de internetbranche of de kennisindustrie. Je klimaatfonds mag echter, afhankelijk van zijn statuten, puur en alleen iets met het klimaat.

Vroeg of laat jaagt dat de beleggers op kosten. Na de hype moet je immers, volgens de aanbieders, weer tegen in- en uitstapkosten, switchen naar het volgende modefonds. Tot overmaat van ramp doen veel beleggers dat steevast op precies het foute moment, blijkt uit onderzoek. Roept iedereen „klimaat” dan stappen we in, om het beurstoneel pas te verlaten als de luchtbel leeggelopen is.

Themafondsen houden beleggers in beweging en daaraan verdienen aanbieders geld. Daar moet je als belegger niet aan meedoen. Kies liever, voor de lange termijn, een ‘ouderwets’ wereldwijd gespreid beleggingsfonds, dat belegt in de beste bedrijven tegen minimale kosten.

Kosten en prestaties van themafondsen op www.morningstar.nl.