Familie in film

Waarom: De Britse regisseur Ridley Scott (Bladerunner,Gladiator, American Gangster) wil een film maken over de Gucci-dynastie.

Wie: Gucci is van oorsprong (1923) een Florentijnse lederwarenzaak, opgezet door Guccio Gucci.

Stijlkenmerken: Miljoenen klanten kochten Gucci-loafers met gouden paardenbit, tassen met bamboe handvaten en andere producten met de rode en groene Gucci-strepen.

Succes: In de jaren tachtig verdient Gucci een vermogen aan zo’n 22.000 licenties waarmee andere bedrijven Gucci-producten mogen maken. Het G-logo siert sigarettenhouders en whiskyflessen. De rijken keren zich van Gucci af en de zaak hobbelt achteruit.

De redder: Vanaf 1995 maakte de Amerikaan Tom Ford van het bijna failliete Gucci één van de succesvolste luxelabels. Ford vertrekt in 2004. ‘To do a Gucci’ werd de term voor het reanimeren van een wegkwijnend modemerk.

Status: In Fords tijd was Gucci spraakmakend. Nu niet meer. Is wel een grote speler in de luxemarkt. De huidige ontwerper heet Frida Giannini.

Fijn, weer een modefilm: Nee. Het wordt geen The devil wears Prada. Meer de ondergang van de beroemdste familie van Italië. Met accent op de verwikkelingen rond de in 1995 vermoorde Maurizio Gucci, kleinzoon van Guccio Gucci. Hij runde sinds 1983 – na een langdurige familiemachtsstrijd – het familiebedrijf.

De moordenaar was: Maurizio’s ex-vrouw Patrizia Reggiani zou opdracht tot de moord hebben gegeven. Ze zit nu een straf uit van 26 jaar.

Motief: Haat en jaloezie.

Zijn de Gucci’s blij met de film: „Volgens mij wordt het een agressieve film, ik vind het afschuwelijk”, zegt Patrizia Gucci, achterkleindochter van Guccio Guccio. Ze wil de film tegenhouden.

Leuk Gucci moment: Dat was in 2003. Een spraakmakende advertentie van een model met de G van Gucci in haar schaamhaar geschoren.

Waar is Ford: Zwemt sinds zijn vertrek bij Gucci in 250 miljoen dollar. Wilde niets meer met mode te maken hebben. Zette de filmmaatschappij Fade to Black op.

Succes: Nog geen film gemaakt.

Dus: Keerde na bezoek aan een psychiater terug in de mode. Ontwerpt een luxe zonnebrillenlijn. Verkoopt onder de naam Tom Ford Beauty parfums en cosmetica. Opende dit voorjaar in New York een exclusieve herenzaak. Verkoopt horloges van 25.000 dollar en maatpakken van 5000 dollar.

Ideetje: Tom Ford vragen zichzelf te spelen in de Gucci film.