Sinterclaus, voor al uw wensen

Een fusie van Sinterklaas en Kerstman is zeer gunstig.

Hun thuisbases sluiten op elkaar aan, de bedrijfskleuren zijn gelijk, en logistiek is er veel synergie te behalen.

Sinterklaas is terug naar Spanje en de Kerstman dient zich aan. Fascinerend dat ze allebei nog bestaan. In deze tijd dat dorpen samengaan in grote gemeenten, ziekenhuizen en scholen fuseren tot molochs, en bedrijven veranderen in steeds grotere ondernemingen, is deze inefficiëntie verbazingwekkend. Waarom fuseren Sinterklaas en de Kerstman niet? Er zijn enkel voordelen en het past bij de eenwording van Europa en de gehele westerse wereld.

Waar zijn de voordelen te halen? Allereerst bij de inkoop van cadeaus. Nu kopen Sint en Kerstman gescheiden in, terwijl ze gezamenlijk lucratieve inkoopcontracten zouden kunnen sluiten met de speelgoedwinkels, snoepzaken en bakkers. Ook logistiek is er veel synergie te behalen. Nu gaan Sinterklaas (met zijn Pieten) en de Kerstman beiden langs alle huizen. Zonde van tijd, geld en moeite. Voordeel van deze fusie is ook dat de thuisbases van Sinterklaas en de Kerstman naadloos in elkaar overlopen. Van Lapland tot Spanje ontvouwt zich een volmaakt aaneengesloten gebied. Het dekt alle landen en biedt ook mooie uitvalswegen richting Oost-Europa en het Middellandse Zeegebied. Verder heeft de Kerstman dochterondernemingen in de Verenigde Staten, waar de Sint nog in het geheel niet zit.

Op het vervoer zou de joint venture ook kunnen besparen. Tezamen hebben ze een stoomboot, een paard en een slee met rendieren. Wellicht kan de stoomboot zelfs zo ver noordwaarts varen, dat de slee verkocht kan worden aan belangstellende investeerders, die zich reeds hebben gemeld.

Unique selling points (usp’s) van de Sint zijn uiteraard diens schriftelijke communicatie (gedichten) en een onuitputtelijk klantenbestand. De Kerstman is juist sterk op het vlak van mondelinge communicatie.

De ‘branding’ zal geen probleem vormen. De mannen hebben uiterlijk veel overeenkomsten (baard, rood pak), en zelfs de kleuren (rood, wit) kunnen hetzelfde blijven.

Gaat de fusie nu ook plaatsvinden? Het is de vraag. Centraal staat natuurlijk de kwestie van het voorzitterschap. Wie wordt de CEO? Letten we op de anciënniteit, dan heeft de Sint de oudste rechten. Anderzijds is het marktgebied van de Kerstman een slag groter. Een duaal leiderschap wekt verwarring. Ook de naam is een punt van discussie. SinterClaus zou kunnen, of KerstSint. Een geheel nieuwe naam is natuurlijk ook een optie, maar kost veel extra reclamegeld.

Zijn er nog meer hobbels? Ja: het wel erg grote marktaandeel. Op Europees niveau wordt nu gekeken of de macht van de nieuwe moloch niet te groot wordt. Er is zelfs sprake van een bijna-monopolie. Uitsluitsel wordt vlak na Kerst verwacht.

Mocht de fusie doorgang vinden, is de vraag gebillijkt of het fusiegeweld daarmee ten einde is. De paashaas zal zijn knopen moeten tellen. Redt hij het nog in deze bijkans gemonopoliseerde markt of moet hij aanhaken? Dat laatste is een serieuze optie. De Paashaas kan zeker aanvullend zijn. Waar Sinterklaas en de Kerstman de cadeaus altijd open en bloot op één bekende plek leggen (bij de schoorsteen, onder de boom), is de paashaas creatiever. Hij verstopt zijn product. Een product dat bovendien weer net iets anders is dan wat de Kerstman en de Sint kunnen leveren: paaseieren. Dat unique selling point kan de Paashaas ook doen besluiten zelfstandig verder te gaan en de niche van het product paasei met de authentieke distributiewijze juist tot handelsmerk te verheffen. Beide opties zijn aantrekkelijk, zeker wanneer meegenomen wordt dat mensen ook wel eens zouden kunnen afhaken bij de eenheidsworst Sint/ Kerstman.

Straks worden de fusiebewegingen realiteit. Zullen we in dat geval ooit nog verlangend terugdenken aan de weldaad van twee unieke feesten in één donkere maand? Die nostalgie zal ongetwijfeld niet veel anders zijn dan die om de Postbank, ABN/Amro, KLM, Grolsch en, wie weet, Philips.

Frank van den Heuvel is jurist en redactielid van Christen Democratische Verkenningen, het blad van het wetenschappelijk instituut voor het CDA.

Hoeveel geven Nederlanders uit aan Sinterklaas, en hoeveel aan Kerst? Kijk op nrcnext.nl/mijnnext