Meesters van de animatie

Pixar Short Film Collection. Walt Disney Home Entertainement

€ 16,99 ****

Het is moeilijk te zeggen wat fijner is van de dvd Pixar Short Films Collection: de filmpjes zelf of de korte (voor)geschiedenis van de inmiddels roemrijke computer-animatiestudio die sinds zijn eerste minifilmpje The Adventures of Andre and Wally B in 1984 de gigant Walt Disney is voorbij gesneld met speelfilms als Toy Story, Monster & Co en Finding Nemo. De meeste korte films zijn bekend bij een groot publiek. Ze hebben vaak als voorfilms gediend, zoals de klassieke Luxo jr. uit 1986, de film waarin een grote bureaulamp het wijze hoofd schudt over het enthousiasme van zijn (of haar) kleine lampekind.

De pret en de kwaliteit van de korte films staan dus buiten kijf, al is de een (For the Birds of Lifted, de meest recente op de dvd) beslist leuker dan de andere (Bounding of Mater and the Ghostlight). Maar de optelsom van die dertien filmpjes die Pixar (voorheen Lucasfilm Computer Graphics Project) is veel meer dan de som der delen. ,,Je ziet het medium groeien’’, zegt Pixar-animator Eben Ostby, terugblikkend op de hele verzameling.

Vooral de enorme technische sprongen voorwaarts die gemaakt zijn met de eerste vijf animated shorts, zijn verbijsterend om terug te zien. Andre en Wally B. is nog inhoudelijk simpel als een cartoon, waarin de computer alleen geanimeerde figuren in drie dimensies kon opbouwen uit geometrische vormen. Door een combinatie van technologische research en speelse kunstzinnigheid ontstonden de filmpjes.

Het kernteam van vijf mannen maakte grote sprongen op weg naar de eerste avondvullende computeranimatiefilm die in 1995 Toy Story zou worden. Eerst de animatie sec in Andre and Wally B, dan de emotie in Luxo jr, dan een mens in Tin Toy uit 1988 (een baby om precies te zijn). En daarna stokt de creativiteit in de shorts eventjes.

Het goede en het typerende van Pixar is dat ze tegen die tijd bedenken dat ze voor de korte films nieuwe energie nodig hebben en dus nieuwe makers de kans geven projecten onder hun hoede te nemen. Jan Pinkava, de latere co-regisseur van Ratatouille mag in 1997 Geri’s Game maken, Ralph Eggleston in 2000 For the Birds met de venijnige verenbolletjes die een onhandig grote blauwe vogel sarren en Gary Rydstrom mag ten slotte het mengpaneel uit zijn oude beroep als geluidsmixer inzetten voor de zwart-humoristische alien-ontvoering van Lifted. Zo blijft de vernieuwingsdrift in het bedrijf verzekerd.