Een gifgroene hoekige klimop

Het kunstwerk van Krijn de Koning op het CBK in Rotterdam kruipt van buiten naar binnen.

De Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is zo’n typische chaotische grotestadswinkelstraat – een straat waar fietsers, auto’s en trams de rijbaan moeten delen en waar voetgangers bij iedere stap die ze zetten worden verleid door schreeuwerige uithangborden en trendy etalages. Hier een kunstwerk aan het straatbeeld toevoegen lijkt bij voorbaat zinloos.

Vandaar dat kunstenaar Krijn de Koning (1963) het groots wilde aanpakken toen hij door het Rotterdamse Centrum Beeldende Kunst gevraagd werd om iets voor hun gevel te ontwerpen. Zijn kunstwerk, dat twee weken geleden werd opgeleverd, doet zelfs voorbijracende automobilisten het hoofd keren.

Een groot deel van de gevel gaat schuil achter een enorm gifgroen vlak. Als een soort hoekige klimop heeft De Konings kunstwerk bezit genomen van het gebouw. Het is rond de ramen op de eerste en tweede verdieping gegroeid en langs de rand van de etalage de hoek om gekropen. Ook heeft het zich genesteld aan de binnenzijde van het gebouw. Het plafond van de kunstuitleen is grotendeels bedekt door het harde groen, en via de achterwand heeft de kleur uiteindelijk ook de vloer bereikt. Daar dient het kunstwerk nu als een podium. „Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik alleen iets voor de gevel zou maken. Maar dat vond ik toch iets te statisch. Om het ook een ruimtelijke impact te geven heb ik een dubbel beeld ontworpen, dat van buiten naar binnen loopt. ”

De objecten van Krijn de Koning houden vaak het midden tussen architectuur en beeldende kunst. Meestal maakt De Koning zijn ontwerpen voor een specifieke locatie. Zo bouwde hij in het toch al zo labyrinthische Centraal Museum in Utrecht een wirwar van felgekleurde tussenwandjes, vol met ramen, deuren en andere doorkijkjes. Voor de monumentale Vleeshal in Middelburg ontwierp hij juist een sereen wit doolhof, dat de grote ruimte een stuk intiemer maakte. Mijn objecten zijn altijd dubbelslachtig”, zegt De Koning daarover. „Enerzijds moet het kunstwerk zich onderscheiden van het gebouw, bijvoorbeeld door de kleur. De vorm op het CBK heb ik bijvoorbeeld omlijnd met een dikke witte rand. Daardoor wordt het heel duidelijk een tekening. Anderzijds groeit mijn werk mee met de vormen van het pand.”

De keuze van de kleur is intuïtief gemaakt. De Koning: „Het werk moest opvallen, maar de medewerkers van het CBK mogen er geen hoofdpijn van krijgen. Dus rood was uit den boze. En als je blauw gebruikt is het net of er een gat in het straatbeeld ontstaat.” Ook ‘natuurlijk groen’ werd door de kunstenaar afgewezen. Anders zou het gebouw, als straks in het voorjaar de bomen weer uitlopen, opeens gecamoufleerd door het leven gaan. En voor een kunstenaar wiens werk naar eigen zeggen gaat over ‘het organiseren van de zichtbaarheid van ruimte’, is dat nu juist niet de bedoeling.

Kunstwerk Krijn de Koning op de gevel van het CBK, Nieuwe Binnenweg 75, Rotterdam; Tentoonstelling Krijn de Koning. T/m 22 dec in Galerie Slewe, Kerkstraat 105A, Amsterdam.