Nog even wachten op de voorraden

In Italië werd het publieke leven deze week volkomen ontregeld door blokkades van trucks. Sinds vanmorgen rijden ze weer.

De staking is voorbij, de gevolgen zijn dat nog niet. De Italiaanse truckers hebben vanmorgen besloten om de blokkades van belangrijke verkeersknooppunten bij de grote steden op te heffen nadat de regering aan hun eisen tegemoet is gekomen.

Hun actie begon maandag. Drie dagen later was er al geen groente, fruit, meel en vis meer in de supermarkt. Bij benzinepompen hangen bordje dat benzine, diesel en lpg zijn uitverkocht. Nu de acties over zijn, zal het nog zeven dagen duren voordat de schappen in de supermarkten weer gevuld zijn. De tankstations zullen pas over twee dagen weer over voldoende voorraden beschikken.

Deze week werd duidelijk hoe kwetsbaar een samenleving is. In heel Italië was het publieke leven ontregeld. Een première van het toneelstuk Faust in de stad Savona ging niet door, omdat er geen decor was. Fiat heeft belangrijke fabrieken moeten stilleggen wegens gebrek aan onderdelen. Ook pastafabrikant Barrilla heeft om die reden de deuren gesloten. Circa 45 procent van de melkproductie van de afgelopen dagen is volgens vertegenwoordigers van de melkveehouders verloren gegaan, doordat de boeren hun melk niet kwijtraken. Fruit staat te rotten bij de grossiers. In Foggia liggen 30.000 kippen op sterven, omdat er geen voer meer is. En in het hele land dreigt 4.000 ton vis te bederven.

„Ongehoord en onacceptabel”, noemde premier Romano Prodi de actie van de chauffeurs en de regering sommeerde de actievoerders de wegen vrij te maken.

De Italiaanse vrachtwagenchauffeurs eisten vooral dat ze gehoord worden. „We willen dat onze rechten worden gehonoreerd”, aldus een van hun vertegenwoordigers. Welke rechten precies? vroegen veel Italianen zich af. De chauffeurs willen meer verdienen en minder lang werken. Ze protesteren tegen de snel gestegen dieselprijzen en tolheffingen. Ze eisen staatsteun, betere arbeidsomstandigheden en demonstreren tegen de liberalisering van de transportsector. Die heeft er volgens hen toe geleid dat grote transportondernemingen steeds vaker goedkope Oost-Europese chauffeurs aannemen die op tijdelijke contracten dag en nacht doorwerken.

De chauffeurs lijken succes te hebben gehad. Het akkoord dat nu is bereikt met de regering in Rome voorziet onder meer in steun ter compensatie voor de gestegen dieselprijzen, een verlaging van de tolheffing en een minimumvergoeding voor vrachtvervoerders.

De acties zijn hier en daar gepaard gegaan met grote spanning. Chauffeurs die wel wilden rijden zijn bedreigd, hun banden zijn lek gestoken.

Ook een Nederlandse trucker van een bloementransport zou door het lint zijn gegaan. Bij de tolpoort van Civitanova Marche heeft hij de blokkade van de A14 door Italiaanse truckers proberen te doorbreken. Daarbij zou hij twee chauffeurs hebben aangereden, van wie één met ernstige verwondingen in het ziekenhuis zou liggen. De Nederlander is aangehouden voor ondervraging.

Fiat opent morgen de fabrieken weer. De vrachtwagens zullen bij hoge uitzondering ook zondag rijden om voorraden af te leveren. Commentatoren vragen zich intussen af hoe lang het zal duren tot de volgende beroepsgroep het land in de houdgreep neemt in een poging haar zin te krijgen. Moeilijk is het niet, zo bleek de afgelopen dagen.