Inspectie: machinisten Veolia slecht opgeleid

Het opvallend hoge aantal keren door rood rijden van Veolia-machinisten is veroorzaakt door onervarenheid en een gebrekkige praktijkopleiding.

Dit constateert de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een vandaag gepubliceerd rapport over dertien passages van rode seinen met Veolia-treinen in nog geen half jaar tijd. Bij deze incidenten raakte niemand gewond.

Het Franse spoorwegbedrijf Veolia Transport kreeg in het kader van de privatisering van regionale spoorlijnen vorig jaar vergunning voor de exploitatie van twee lijnen in het zuiden en richtte daarvoor een Nederlands bedrijf op. Sinds begin december 2006 rijden Veolia-treinen tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht en Kerkrade (Heuvellandlijn).

In de eerste zes maanden kwam het dertien keer voor dat de treinbestuurders van de nieuwe onderneming te laat een rood sein opmerkten of dat geheel over het hoofd zagen. Geregeld lette de machinist bij vertrek niet goed op. Zes van de dertien incidenten gebeurden op het relatief drukke emplacement van Venlo waar een rood sein niet werd gezien.

De inspectie Verkeer en Waterstaat komt na uitgebreide analyse van de incidenten tot de conclusie „dat de periode tussen verlening van de vergunning en de start van de dienstregeling te kort bleek om voldoende gekwalificeerde nieuwe machinisten te werven”. Bovendien bleek het praktijkgedeelte van de eigen opleiding volgens de inspectie „niet optimaal”.

Lees het rapport en meer over de spoorwegen op nrc.nl/spoor