Consument in Unie beter beschermd

Consumenten in de EU zijn sinds gisteren beter beschermd tegen misleidende reclame en agressieve verkooptrucs. Een nieuwe richtlijn verbiedt onder meer valse voorlichting, beïnvloeding en misleiding.

Kwetsbare consumenten zoals kinderen worden extra beschermd. Volgens de eurocommissaris voor consumentenzaken, Meglana Kuneva, beschikt de EU hiermee over „keiharde regels tegen misleiding en gedwongen verkopen”. De wetgeving heeft ook tot doel om EU-burgers overal dezelfde rechtsbescherming te bieden, dus ook bij aankopen in een andere lidstaat.

Nederland heeft (met dertien andere lidstaten) de Europese richtlijn nog niet in nationale wetgeving omgezet door traagheid in het parlementaire proces. Het Nederlandse wetsvoorstel werd vorige maand aangenomen door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer. Omdat de uiterste invoerdatum gisteren werd overschreden, zijn Nederlandse consumenten ook nu al door de nieuwe Europese regels beschermd.

Kuneva verklaarde gisteren in Brussel: „Oneerlijke praktijken schaden consumenten en verstoren de Europese markt. Er is geen plaats voor handelaren die mensen onder druk zetten, vooral niet in de aanloop naar kerst, de drukste periode van het jaar voor mensen om te winkelen.”

Volgens Madeleine de Cock Buning, hoogleraar mediarecht, zijn Nederlandse consumenten (in Nederland) nu ook al goed beschermd tegen misleidende reclames en oneerlijke handelspraktijken. Belangrijkste voordeel van de nieuwe EU-wetgeving is volgens haar dat de Consumentenautoriteit de richtlijn gaat handhaven. „Tot nu toe moest je als consument zelf je recht halen bij de rechter of de Reclame Code Commissie. Voortaan kan je naar de Consumentenautoriteit stappen, die het verder voor je regelt.” Ander voordeel is volgens haar dat de consumentenrechten in meer dan dertig verboden extra gedetailleerd zijn uitgewerkt.

Rectificatie / Gerectificeerd

Consumenten

In het bericht Consument in Unie beter beschermd (13 december, pagina 7) staat dat consumenten naar de Consumentenautoriteit kunnen stappen als zij menen slachtoffer te zijn van misleidende reclames of oneerlijke handelspraktijken. Dat kan volgens hoogleraar mediarecht Madeleine de Cock Buning alleen als de belangen van meerdere consumenten zijn of kunnen worden geschaad.